لینک های دسترسی

Breaking News

روزانه ۲۵ سرباز افغان در جنگ کشته می‌شود


پس از انتقال کامل مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، ۲۰۱۶ دشوارترین سال برای نیروهای افغان بوده است
پس از انتقال کامل مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، ۲۰۱۶ دشوارترین سال برای نیروهای افغان بوده است

مقام‌های افغان می‌گویند در حالیکه هر ماه حدود ۳۰۰۰ نفر در صفوف اردو و پولیس جذب می‌شود، کم و بیش ۵۰۰۰ سرباز ماهانه از این صفوف کاسته می‌شوند.

عوامل کسر یا کاهش سربازان عمدتاً تلفات در جنگ، فرار از وظیفه و ترخیص می‌باشد، اما مقام‌های افغان ارقامی را در این زمینه فراهم نمی‌کنند.

با اینحال روزنامۀ نیویارک تایمز از قول مقام‌های افغان که نخواسته اند نام شان گرفته شود ارقام کشته شده‌گان اردو و پولیس را در شش ماه نخست سال روان خورشیدی ۴۵۰۰ نفر و زخمی شده‌گان را ۸۰۰۰ نفر گزارش داده است.

با توجه به نبرد سخت و نفس‌گیر که در چندین ولایت افغانستان گسترش یافته است، تلفات جنگ عامل عمدۀ کسر میان جلب و جذب و کاهش شمار سربازان است.

افزون بر آن بر اساس گزارش نیویارک تایمز، کاهش در شمار داوطلبانی که به صفوف قوای مسلح جذب می‌شوند نیز برای مقام‌های نظامی افغان و حتا شرکای ناتو و امریکایی آنان نگران کننده است. طوریکه در مقابل ۱۳۰۰ تلفات پولیس در ماه اگست، فقط ۶۵۰ منسوب جدید در این ماه به صفوف پولیس پیوستند.

تلفات در هلمند

یکی از ولایت‌هایی که همواره دستخوش ناآرامی و جنگ بوده، هلمند است که در چند هفتۀ اخیر نبردها در این ولایت شدت گرفته و منجر به تلفات سنگین نیروهای افغان شده است.

جنرال ولی محمد احمدزی که چند هفته پیش فرمانده قول اردوی ۲۱۵ هلمند شد، تلفات سنگین سربازان خود را در نبردهای یک هفتۀ گذشته به خبرگزاری رویترز تایید کرده است، اما رقم مشخصی را ارایه نکرده است.

تندروان طالب اوایل هفتۀ روان در یک کمین ۱۰۰ منسوب اردو و پولیس افغان را در حالی از بین بردند که این سربازان پس از چند ماه نبرد سخت با طالبان، از مواضع شان در اطراف شهر لشکرگاه مرکز هلمند عقب نشینی کردند.

یکی از سربازان نجات یافته از چنگ طالبان که با هم قطارانش از ساحۀ چاه انجیر ولایت هلمند عقب نشینی کرده بودند فیض محمد نام دارد. او به خبرگزاری رویترز گفته است که از یک کندک مستقر در چاه انجیر فقط وی و دو سرباز دیگر زنده بر آمدند.

محمد رسول زازی سخنگوی قول اردوی ۲۱۵ هلمند گفته است که عملیات برای تصرف چاه انجیر و استقرار نیروهای تازۀ اردو و پولیس در این ساحه پلان گذاری شده و به زودی اجرا خواهد شد.

اما اکثر سربازان تازه جذب شده به صفوف قوای مسلح، پس از چند هفتۀ محدود تعلیمات و تجربۀ ناچیز نظامی به جبهه اعزام می‌شوند که این خود بار اضافی را بر نیروهای ویژه تحمیل می‌کند که اکثر عملیات جنگی را به پیش می‌برند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG