لینک های دسترسی

Breaking News

 اپلکیشن‌های 'ساینس و ریاضی افغانستان' برای دانش‌آموزان فرصت آموزش فراهم کرده است


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

بنیاد آسیا برای افغانستان اپلکیشن‌هایی "ساینس و ریاضی افغانستان" (Afghanistan Science and Math App) را ایجاد و به گونهٔ رایگان در دسترس دانش‌آموزان و آموزگاران افغان قرار داده است.

عبدالله احمدزی، رییس بنیاد آسیا برای افغانستان، به صدای امریکا گفت: "طرح این برنامه دو سال پیش پس از همه‌گیری ویروس کرونا ریخته شد و در آن هنگام ما می‌خواستیم که در آموزش از طریق انترنت با جهان هم‌گام شویم، اما اکنون که دختران از درس مانده‌اند، خواستیم تا این برنامه را عملی بسازیم که دختران ما از آن استفاده بکنند و در آینده ظرفیت شان یکسان با کسانی باشند که اکنون فرصت درس خواندن دارند"

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، بیش از ۳۰۰ روز است که دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود باقی باقی مانده است.

برنامه توسعه‌یابی این اپلکیشن‌ها از سوی یک گروه ۱۵ نفری کارمندان بنیاد آسیا برای افغانستان پیش‌ برده می‌شود و رهبری این گروه را زنان متخصص در بخش آموزش و پرورش در دست دارند.

یک عضو رهبری این گروه که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت: "تمامی محتوای این اپلکیشن‌ها را توسط استادان افغان توسعه دادیم و پس از آن این محتوا را همراه بخش ساینس و تکنالوژی وزارت معارف در میان گذاشتیم و تمامی مضامین را در مشوره و تایید آنان در اپلکیشن جا دادیم، مضمون های این اپلکیشن‌ها صد در صد مطابق نظام آموزشی افغانستان است و ما پس از بررسی خلا های موجود را نیز در این اپلیکشن از بین بردیم و این درس‌ها را معیاری ساختیم."

آقای احمدزی همچنان به صدای امریکا گفت که این اپلکیشن‌ها تنها برای دانش‌آموزان نه، بلکه برای آموزگاران نیز است و آموزگاران می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، تفاوت ظرفیت‌ها را در مرکز شهرها و روستاها از میان ببرند و تمامی آموزگاران در سراسر کشور ظرفیت یک‌سان داشته باشند.

آرزو، باشندهٔ کابل و دانش آموز صنف نهم که اکنون به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان نمی‌تواند به مکتب برود، می‌گوید که تازه آموزش از انترنت را آغاز کرده است:‌ "برای ما نو است، اما از هر طریقی که باشد ما تلاش می‌کنیم که درس بخوانیم."

این اپلکیشن‌ها از دو هفته به اینسو به دو زبان رسمی افغانستان، دری و پشتو، در اختیار تمامی دانش‌آموزان و آموزگاران قرار دارد و کاربران می‌توانند محتوای درسی از جمله ریاضی، کیمیا، بیالوژی، جیولوجی و فزیک را در این اپلکیشن‌ها دریافت کرده و درس بخوانند.

این اپلیکیشن‌ها در حال حاضر تنها در دستگاه‌های اندروید قابل دسترس اند. اما رییس بنیاد آسیا برای افغانستان گفت که در آینده در دستگاه‌های آی او اس (آی فون) و وبسایت نیز فعال خواهند شد.

با وجود فشارهای بین المللی بر طالبان،‌ این گروه می‌گوید که شرایط برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران مساعد نشده است.

XS
SM
MD
LG