لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ عرب: فلسطین دولت شود و بیت المقدس پایتخت آن باشد


اتحادیۀ عرب به زودی حرکت دپلوماتیک را برای به رسیمت شناخته شدن دولت فلسطین از سوی سازمان ملل متحد به راه خواهد انداخت.

ایمان صفدی، وزیر خارجۀ اردن، گفته است که اتحادیۀ عرب همچنان برای رسمیت یافتن شرق بیت المقدس به صفت کشور آیندۀ فلسطینی سرگرم لابی گری است.

در واقع، این اقدام اتحادیۀ عرب مقابله با تصمیم دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، است که در دسامبر ماه گذشته، بیت المقدس را به صفت پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

آقای صفدی گفت "ما با این تصمیم مقابله خواهیم کرد؛ در صددیم تا با صدور فیصله نامۀ ملل متحد، دولت فلسطینی با مرزبندی های سال ۱۹۶۷ و بیت المقدس به صفت پایتخت آن به رسمیت شناخته شود".

کمیتۀ متشکل از وزیران خارجۀ شش کشور عربی – مصر، مراکش، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی و ادارۀ فلسطینی –یک سلسله سفارشات را در خصوص فلسطین و بیت المقدس برای نشست عمومی وزیران خارجۀ اتحادیۀ عرب که قرار است اواخر این ماه برگزار شود، دسته بندی می‌کند.

عبدالغیط، سرمنشی اتحادیۀ عرب، گفت که در نشست عمومی وزیران خارجۀ اتحادیۀ عرب همچنان در مورد نقش ایالات متحده در آیندۀ تلاش های صلح عرب – اسرائیل صحبت خواهد شد.

به گفتۀ سرمنشی اتحادیۀ عرب، کشورهای عربی همچنان تصمیم خواهند گرفت که نشست اضطراری اتحادیۀ عرب در مورد فلسطین برگزار شود یا اینکه بحث در این مورد به نشست از قبل زمان بندی شدۀ این اتحادیه که قرار است اواخر مارچ در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود، موکول گردد.

تصمیم آقای ترمپ در مورد بیت المقدس، کشورهای عربی را خشمگین کرده و متحدان غربی ایالات متحده را که این اقدام را به مثابۀ ضربه‌ای به تلاش های صلح و جرقه‌ای برای خشونت بیشتر در منطقه میپندارند، رنجانده است.

فلسطینیان ادعا دارند که شرق بیت المقدس پایتخت کشور آیندۀ فلسطینی است. اما اسرائیل بیت المقدس را به صفت پایتخت ابدی و غیر قابل تقسیم اسرائیلیان می پندارد.

اکثر کشورهای جهان شرق بیت المقدس را که اسرائیل آن را در سال ۱۹۶۷ پس از تصرف از اردن به خود ملحق ساخت، سرزمین اشغال شده میپندارند و خواستار روشن شدن سرنوشت این ساحه در گفتگوهای آیندۀ اسرائیل – فلسطین اند.

XS
SM
MD
LG