لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: تنش میان ایران و امریکا روند صلح را متاثر می‌کند؛ طالبان: نمی‌کند


معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با ابراز نگرانی گفته است که هرگونه "تحول ناخوشایند" در منطقه می‌تواند روند صلح افغانستان را متاثر سازد.

سرور دانش ناوقت دیروز پنجشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) در دیدار با برخی از دپلومات‌های کشورهای اروپایی در کابل گفت که ایران و ایالات متحده بر کاهش تنش‌ها تلاش کنند و در این راستا از خویشتنداری کار بگیرند.

آقای دانش افزوده است: "هرگونه تحول ناخوشایند در منطقه، نه تنها پروسه صلح افغانستان را متاثر می‌سازد بلکه برای کشورهای دور و نزدیک منطقه نیز در ابعاد مختلف، پیامدهای ناگواری به همراه خواهد داشت."

در این نشست سفیرهای کشورهای فنلند، ناروی، سویدن، دنمارک و هالند حضور داشتند.

اما گروه طالبان می‌گوید که تحولات اخیر در منطقه مذاکرات صلح امریکا با نمایندگان این گروه را صدمه نخواهد رساند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به صدای امریکا گفت که این تنش‌ها نمی‌تواند به روند صلح افغانستان تاثیرات منفی داشته باشند.

آقای شاهین افزود: "این تحولات بر روند صلح تاثیر منفی نخواهد داشت، چون توافقنامه صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان نهایی شده و صرف امضای آن باقی مانده است".

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان، با نگرانی از احتمال افزایش خشونت‌ها در منطقه، ایران و امریکا را ترغیب کرده بود تا از افزایش تنش‌ها جلوگیری کرده و اختلافات پیش آمده را از طریق گفتگوها حل کنند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان آغاز مذاکرات بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان را کلید اصلی پیشرفت در روند صلح عنوان کرد: "از دید حکومت، بهترین راه این است که مذاکرات مستقیم بین الافغانی آغاز گردد و هیات متشکل از جریان های سیاسی، جامعه مدنی و اقوام کشور تحت مدیریت و رهبری دولت افغانستان روند مذاکرات را رهبری کند".

این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده به تاریخ هفتم جنوری (۱۷ جدی) در یک کنفرانس خبری گفته بود که ایران فعالانه برای ضعیف کردن روند صلح افغانستان کار می‌کند.

آقای پمپیو افزوده بود که ایران با تلاش های جهانی دیرینه‌اش برای حمایت از گروه تندرو در افغانستان امروز به گونه فعالانه برای ضعیف کردن روند صلح آن کشور کار می‌کند.

XS
SM
MD
LG