لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: طالبان بدون همکاری ISI حمله‌ای را انجام داده نمی‌توانند


حمله روز چهارشنبه در کابل بیش از ۹۰ کشته و اضافه از ۴۶۰ زخمی به جا گذاشت
حمله روز چهارشنبه در کابل بیش از ۹۰ کشته و اضافه از ۴۶۰ زخمی به جا گذاشت

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، حملات تروریستی روزهای چهارشنبه و شنبه شهر کابل که در آن بیش از صد تن کشته و نزدیک به ۶۰۰ تن زخمی به جا گذاشت؛ هر دو حمله در خاک پاکستان از سوی شبکه حقانی در مدرسه مولوی احمد طرح‌ریزی شده است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت که ادارۀ استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) در تنظیم حمله روز چهارشنبه با شبکۀ حقانی کمک کرده است.

او افزود "آنها در خاک شان که همراه شان همکار نکنند، طالبان هیچ حمله‌ای انجام داده نمی‌توانند".

طالبان در دو اعلامیۀ جداگانه دست‌داشتن طالبان و شبکه حقانی را در حملات روزهای چهارشنبه و شنبه به شدت رد کرده اند.

اما ریاست جمهوری افغانستان گفته است که در نزد حکومت از قبل در مورد حمله روز چهارشنبه، معلومات بسیار مؤثق موجود بود.

آقای مینه‌پال گفت "این معلومات را داریم که در کجا طرح شده است، طالبان همیشه حملات را انجام می‌دهند و برای ایجاد تشویش در نظام و مغشوش‌شدن اذهان مردم، از قبول مسؤولیت شانه خالی می‌کنند؛ اما تمام اسناد و شواهد بر این دلالت می‌کنند که این کار طالبان بوده است، عامل یک رویداد گروپ حقانی است و مسؤولین و طراحان حمله بر جنازه پسر ایزدیار صاحب، در مدرسه قاری احمد در چمن هستند".

اما سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان، اظهارات روز یکشنبۀ مقام‌های حکومت افغانستان را بی‌اساس خوانده است.

در یک اعلامیۀ وزارت خارجۀ پاکستان به نقل از آقای عزیز گفته شده است "ما شاهد اتهامات بی‌اساس آنها در داخل و خارج از افغانستان استیم و در این راستا جداً نگرانیم که چند دقیقه بعد از انفجار، آشکارا و بدون تحقیقات بر پاکستان (اتهامات) وارد شده است".

آقای عزیز گفته است، واردکردن اتهامات از سوی کسانی آغاز شد که برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان هیچ علاقه‌ای ندارند و یگانه دستور کارشان آسیب‌زدن به روابط افغانستان و پاکستان وتخریب فضای باوری که اخیراً میان دو کشور دستاوردهای داشته است، می‌باشد.

مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان، بلندکردن انگشت انتقاد حکومت افغانستان به سوی اسلام‌آباد را، تلاشی برای انداختن مسؤولیت امور داخلی بر دوش یک کشور خارجی خوانده است.

آقای عزیز، همچنان گفته است، هرگونه عملی برخلاف پاکستان، به تلاش‌هایی مشترکی که برای تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان لازمی است، آسیب می‌رساند.

XS
SM
MD
LG