لینک های دسترسی

Breaking News

مراسم عاشورا در کابل؛ شبکه‌های مخابراتی قطع شد


عکس آرشیف؛ تجلیل از مراسم عاشورا در کابل
عکس آرشیف؛ تجلیل از مراسم عاشورا در کابل

مراسم عاشورا در افغانستان در حالی روز دوشنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) برگزار شد که در اکثر بخش‌های شهر کابل ارتباط شبکه‌های مخابراتی قطع شده بود.

شماری از باشندگان ساحات مختلف کابل، به ویژه ساحات شیعه نشین به صدای امریکا گفتند که از شب گذشته به اینسو ارتباط شبکه‌های مخابراتی در ساحۀ آنان قطع شده و انترنت نیز غیر فعال است که سبب ایجاد مشکلات برای مردم شده است.

هرچند مسوولان طالبان تا کنون در مورد قطع ارتباطات مخابراتی چیز نگفته اند، گفته می‌شود که این اقدام به خاطرتامین امنیت مراسم عاشورا روی دست گرفته شده است.

در تازه ترین مورد، انفجاری حوالی شام دوشنبه در ساحۀ چنداول شهر کابل به وقوع پیوست که به گفتۀ مسوولان صحی سبب زخمی شدن چندین نفر شد. تا کنون طالبان در مورد نوعیت این انفجار جزییاتی ارایه نکرده و تا حالا هیچ گروهی مسوولیت آن را به دوش نگرفته است.

در چند روز گذشته در اثر انفجارها در کابل که عمدتاً عزاداران شیعه را هدف قرار داده است، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده اند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک پیام تویتر نوشته است که در انفجارهای روزهای شنبه و جمعه در شهر کابل که داعش مسوولیت آن را به دوش گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شده اند.


یوناما در این پیام که پیش از تجلیل مراسم عاشورا نشر شده است خواهان تامین امنیت بهتر اقلیت شیعۀ افغانستان شده است تا آنان بتوانند بدون حملات بیشتر مراسم شان را برگزار کنند.

با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری مسلمانان شیعۀ افغانستان در این ماه، کابل در روزهای گذشته شاهد دو انفجار مرگبار بود که در اثر آن، ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند. مسوولیت این حملات را شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته است.

انفجاری حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از چاشت روز شنبه در ساحۀ ‌پل سوخته از مربوطات حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل به وقوع پیوست که به گفتۀ منابع صحی، در نتیجۀ آن دست‌کم هشت نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شده اند. طالبان تنها کشته شدن دو نفر را تایید کرده اند.

انفجار روز جمعه پنجم اگست (۱۴ اسد) نیز در ساحۀ "سرکاریز" از مربوطات ناحیه ششم شهر کابل، هشت کشته و کم از کم ۱۸ زخمی برجا گذاشت که مسوولیت آن را نیز داعش به عهده گرفت.

پیش از این، سازمان همکاری‌های اسلامی و هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل ضمن ابراز غم‌شریکی با بستگان قربانیان حملات اخیر در کابل، از طالبان خواستند که امنیت شهروندان افغانستان را تامین کنند.

XS
SM
MD
LG