لینک های دسترسی

Breaking News

اسپر: اگر طالبان به تعهدات شان عمل نکنند، امریکا توافق خود را با آن گروه لغو می‌کند


وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفته است که در صورتیکه طالبان تعهدات شان را زیر پا کنند، واشنگتن توافق با آن گروه را لغو خواهد کرد.

آقای اسپر روز شنبه ۲۹ فبروری (دهم حوت) در مراسم صدور اعلامیۀ مشترک امریکا با حکومت افغانستان گفت که اگر طالبان در انجام تعهدات شان در چارچوب توافق با امریکا ناکام شوند و به کاهش خشونت و مذاکره با حکومت افغانستان تن در ندهد، امریکا "در لغو توافق با آن گروه تردد نخواهد کرد".

وزیر دفاع ایالات متحده درست در لحظه‌ای این مطلب را بیان کرد که توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان پس از ۱۸ ماه مذاکرات سخت و نفسگیر در قطر امضا می‌شد.

نکات اساسی، هم در توافقنامۀ امریکا-طالبان و هم در اعلامیۀ مشترک امریکا با حکومت افغانستان؛ تضمین‌های ضد دهشت افگنی، خروج قوای خارجی از افغانستان، مذاکرات بین الافغانی و آتش بس دایمی است.

اما آقای اسپر تایید کرد که خروج قوای امریکایی از افغانستان "وابسته به شرایط" و منوط به پابندی طالبان به توافقات شان با امریکا خواهد بود.

بر اساس توافقات موجود، ایالات متحده در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای توافقنامه با طالبان، باید شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده و در صورت پابندی کامل طالبان به تعهدات شان، تا ۱۴ ماه پس از امضای این توافق تمام نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان بیرون شوند.

XS
SM
MD
LG