لینک های دسترسی

Breaking News

توافق امریکا و طالبان امضا شد


نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان "موافقتنامۀ آوردن صلح به افغانستان" را امضا کردند.

زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، مذاکره کنندۀ ارشد طالبان روز شنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) این توافق را در شهر دوحۀ قطر امضا کردند.

تضمین‌‌های ضد دهشت افگنی از سوی طالبان، اعلام جدول زمانی خروج قوای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین الافغانی و آتش بس دایمی و سرتاسری از شرایط اساسی این توافقنامه است.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در این مراسم گفت که امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان، صلح دایمی را در افغانستان تامین می‌کند. او تاکید کرد که از شرایط این توافقنامه نظارت جدی می‌شود.

بر اساس این توافقنامه باید طالبان به تاریخ دهم مارچ (۲۰ حوت) مذاکرات بین الافغانی را با "طرف‌های افغان" آغاز کنند و با آغاز این مذاکرات ۵۰۰۰ زندانی طالبان و ۱۰۰۰ زندانی طرف دیگر (حکومت افغانستان) رها شوند و در جریان سه ماه تمام زندانیان دو طرف از بند رها شوند.

طالبان توافق کرده اند که زندانیان آن گروه که از زندان‌ها آزاد می‌شوند، هیچ تهدیدی را خلق نخواهند کرد.

در توافقنامۀ امریکا و طالبان همچنین آمده است که امریکا تحریم‌های خود را بر اعضای طالبان بازنگری کرده و تا ۲۷ اگست ۲۰۲۰ این تحریم‌ها را لغو کند.

طالبان همچنین تضمین داده اند که به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان، امنیت ایالات متحده و متحدان آن را تهدید کنند.

با آنکه امارت طالبان از سوی ایالات متحده و ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است، در موافقتنامۀ این گروه با امریکا آمده است که طالبان ویزه، پاسپورت، سفر نامه یا دیگر اسناد قانونی را به کسانی فراهم نخواهد کرد که تهدید را متوجه امریکا و متحدان آن می‌کنند.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که با امضای این توافق راه برای خروج قوای امریکایی از افغانستان هموار خواهد شد.

آقای ترمپ گفته است که پس از امضای توافق میان امریکا و طالبان که فرصت را برای مذاکره همه شمول میان افغان‌ها فراهم می‌کند، حکومت افغانستان و طالبان نباید فرصت پیش آمده را از دست دهند.

XS
SM
MD
LG