لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: اجازه نمی‌دهیم که فرصت پیش آمده در افغانستان آسیب ببیند


وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با اشاره به پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان گفته است که به هیچ گروهی اجازه داده نخواهد شد که این فرصت بزرگ را آسیب برساند.

آقای پمپیو روز سه شنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) در یک کنفرانس خبری در مقر وزارت خارجۀ امریکا گفت: "در آستانۀ یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم و به هیچ گروه کوچکی که باور دارند این روند را تضعیف کرده می‌توانند، اجازه نخواهیم داد. شمار زیاد چنین گروه‌ها وجود دارد که تلاش دارند آنچه را به دست آورده‌ایم، آسیب برسانند. اجازه نخواهیم داد که چنین شود".

آقای پمپیو با اشاره به یک هفته کاهش خشونت در افغانستان که به گفتۀ وی در دو دهۀ گذشته پیشینه نداشته است، گفت: "اگر و تنها اگر این (هفته کاهش خشونت) موفقانه باشد، ما توافقنامۀ امریکا-طالبان را در هماهنگی با حکومت وحدت ملی افغانستان، به تاریخ ۲۹ فبروری امضا خواهیم کرد."

هفتۀ کاهش خشونت در افغانستان شنبۀ گذشته آغاز شد و قرار است نمایندگان امریکا و طالبان در پایان این هفته، توافقنامۀ صلح را امضا کنند؛ توافقی که به گفتۀ آقای پمپیو زمینه را برای "خروج مرحله وار" قوای خارجی از افغانستان و آغاز "مذاکرات بین الافغانی" فراهم خواهد کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که جنرالان امریکایی به این باور اند که بدون تخصیص منابع فوق العادۀ اضافی، پیروزی در جنگ افغانستان از طریق نظامی غیرمحتمل به نظر می‌رسد. او گفت: "همه طرف‌ها از جنگ خسته شده اند.ما به یک فرصت تاریخی برای تامین صلح در افغانستان دست یافته ایم که دستیابی به آن آسان نیست. باید از این فرصت استفاده کنیم."

اما آقای پمپیو تاکید کرد که طالبان باید به تعهدات شان، به ویژه در زمینۀ قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن پابند مانده و به آن عمل کنند. او گفت: "ما ملزم به خروج از افغانستان نیستیم، مگر اینکه طالبان به هر عنصر این معامله (توافق صلح با امریکا) عمل کنند."

پیش از این، دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در یک کنفرانس خبری در هند از پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح امریکا-طالبان ابراز خوشبینی کرد و گفت که شمار قوای امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند.

مایک پمپیو با اشاره به مذاکرات بین الافغانی گفت که ایالات متحده می‌خواهد که افغان‌ها به مشکلات شان از مسایل اقتصادی گرفته تا وضعیت حقوق بشر و وضعیت زنان رسیدگی کنند و تمام گروه‌های سیاسی و مطرح در این روند دخیل باشند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده از ابراز نظر مشخص در مورد کشمکش انتخاباتی افغانستان پرهیز کرد اما گفت که تعهد امریکا این است که قانون اساسی افغانستان در عمل پیاده شود، انتخابات برگزار شود وانتخابات آزاد، عادلانه و قابل اعتماد بوده و شمارش آرای آن درست باشد.

XS
SM
MD
LG