لینک های دسترسی

Breaking News

تعهدات تازه برای تامین صلح پایدار در افغانستان


حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا در مورد تامین صلح جامع و پایدار در افغانستان اعلامیۀ مشترک را صادر کردند.

تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان توسط تروریستان بر ضد امریکا و متحدان آن، جدول زمانی خروج قوای خارجی از افغانستان، توافق سیاسی که در نتیجۀ آن مذاکرات مستقیم بین طالبان و حکومت افغانستان آغاز شود و آتش بس جامع و دایمی از نکات اساسی این اعلامیه است.

حکومت افغانستان در این اعلامیه تعهد کرده است که به تروریستان اجازه داده نخواهد شد از خاک این کشور برای تهدید امریکا و متحدان آن استفاده کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده در مراسم صدور این اعلامیه که روز شنبه ۲۹ فبروری (۱۰ حوت) در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده بود، از ادامۀ حمایت امریکا از قوای مسلح افغانستان اطمینان داد.

بر اساس این اعلامیه حکومت ایالات متحده به آمادگی خود برای ادامۀ عملیات نظامی در افغانستان "با رضایت جمهوری اسلامی افغانستان" و "با تمام احترام به حاکمیت ملی افغانستان و با درنظرداشت کامل امنیت مردم افغانستان و حفاظت از افراد ملکی" به منظور مختل ساختن و تضعیف تلاش‌های القاعده، داعش ـ شاخه خراسان و افراد و گروه‌های تروریستی بین‌المللی به خاطر حمله به ایالات متحده و متحدین آن تاکید کرده است.

در این اعلامیه آمده است که توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان راه را برای مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان برای یک توافق سیاسی و آتش‌بس دایمی و جامع هموار می‌کند. اعلامیه از آمادگی حکومت افغانستان برای چنین مذاکرات و توافق روی آتش بس با طالبان اعلام کرده است.

مشروط به پابندی طالبان به تعهدات شان در چارچوب توافق با امریکا، به خروج قوای خارجی از افغانستان نیز تاکید شده است.

بر اساس اعلامیۀ مشترک امریکا با حکومت افغانستان و توافق آن کشور با طالبان، در مدت ۱۳۵ روز شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش یابد و شمار قوای ناتو نیز متناسباً کاهش یابد و سپس مشروط به پابندی طالبان به توافقات شان با امریکا، در جریان ۱۴ ماه پس از امضای این توافق، متباقی نیروهای نظامی امریکا و ناتو به گونۀ کامل از پایگاه‌های شان از افغانستان بیرون شوند.

پیش از این دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا گفته بود که شمار نیروهای امریکایی را در افغانستان تا سطح ۸۶۰۰ نفر کاهش خواهد داد.

حکومت ایالات متحده در این اعلامیه تعهد کرده است که گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را تسهیل می‌کند که "آزادسازی تعداد قابل توجهی از زندانیان هر دو جانب" شامل این مذاکرات است.

در این اعلامیه آمده است که در مدت ۳۰ روز پس از چارچوب توافقنامه میان طالبان و حکومت افغانستان و استقرار آتش بس دایمی و جامع، نام‌های رهبران آن گروه را از لست تعزیرات سازمان ملل متحد بیرون کند.

XS
SM
MD
LG