لینک های دسترسی

Breaking News

ترور ۵۳۳ غیرنظامی در شش ماه نخست ۲۰۲۰ در افغانستان


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در شش ماه نخست سال روان میلادی ۵۳۳ غیرنظامی افغان در حملات هدفمند کشته شده اند.

این کمیسیون امروز چهارم اکتوبر (۱۳ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در جریان این حملات سیستماتیک و هدفمند ۴۱۲ تن دیگر زخمی شده اند.

این کمیسیون همچنان گفته است که تنها در ولایت قندهار از اول حوت سال گذشته تا آخر سنبله امسال، ۱۲۲ غیرنظامی در نتیجۀ ترور و قتل‌های هدفمند کشته و ۷۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان، ادامه خشونت‌ها و حملات خونین را خلاف روند جاری گفتگوهای صلح خوانده و از افزایش واقعات ترور نگرانی کرده است.

این نهاد مدافع حقوق بشر، بار دیگر از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته که اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه را رعایت و در قبال کاهش تلفات غیرنظامیان به گونهٔ عملی اقدام کنند.

این کمیسیون تاکید کرده که حکومت افغانستان مسوول تامین امنیت شهروندان این کشور، به ویژه اقلیت‌های مذهبی، عالمان دین، مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی است و باید در این راستا به گونۀ عملی و مداوم وارد عمل شود.

در کنار واقعات ترور، حملات تهاجمی و انتحاری نیز بیشتر از غیرنظامیان در افغانستان قربانی می‌گیرد.

بر اساس آمار وزارت داخلۀ افغانستان، در نتیجۀ نزدیک به ۶۵۰ حملۀ تهاجمی طالبان و ماین‌گذاری‌های این گروه در دو هفتۀ گذشته، ۶۹ غیرنظامی کشته و ۱۴۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG