لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله: در شش ماه گذشته ۳۵۰۰ ملکی در حملات طالبان کشته و زخمی شده اند


وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید که در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، ۳۵۰۰ غیرنظامی در نتیجۀ حملات طالبان کشته و زخمی شده اند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت روز سه شنبه ۲۲ سپتمبر (اول میزان) به خبرنگاران گفت که طالبان در این ماه‌ها حملات شان را شدت بخشیده اند که در اثر آن، ۱۲۰۷ غیرنظامی جان باخته و ۲۲۹۳ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس گزارش وزارت داخله در میان قربانیان، زنان و کودکان نیز شامل اند.

آقای آرین افزود که گروه طالبان در شش ماه گذشته، ۷۰۰۰ حمله را انجام داده است در حالیکه نیروهای امنیتی پس از امضای توافقنامه‌ای صلح دوحه بیشتر در حالت دفاعی بوده اند.

او تاکید کرد که شمار زیادی غیرنظامیان در اثر انفجار ماین و بم‌های تعبیه شدۀ طالبان کشته و زخمی شده اند و این گروه در این مدت حدود ۱۱۴۰ ماین را جاسازی و انفجار داده اند.

آقای آرین افزود: "ما بیشتر از ۱۰هزار کیلوگرام مواد انفجاری را از نزد طالبان که آن‌ها می‌خواستند به اهداف تروریستی علیه مردم کار گیرند کشف کردیم."

بر اساس معلومات وزارت داخلۀ افغانستان از آغاز سال جاری خورشیدی تا اکنون نظامیان افغان حدود ۱۳۰۰ حلقه ماین طالبان را که به هدف حملات تروریستی جاسازی شده بودند، کشف و خنثی کرده اند.

طالبان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

خشونت‌ها در حالی در افغانستان افزایش یافته است که گفتگوهای بین‌الافغانی میان هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده و در تازه ترین مورد، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان، تشدید خشونت‌ها را در این کشور تاسف‌آور عنوان کرده و بر کاهش بی‌درنگ آن تاکید کرده است.

همزمان با این، هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، اتحادیه اروپا، سفارت کانادا و کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز بر ختم خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان تاکید کرده اند.

یوناما گفت که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر است، اما تنها به تاریخ ۲۰ سپتمبر در چهار واقعه ۲۰ غیرنظامی جان باخته و ۳۹ تن دیگر زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG