لینک های دسترسی

Breaking News

ناسا از نزدیک شدن یک شهاب‌سنگ به زمین خبر داد


ادارهٔ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) با انتشار بیانیه‌ای از نزدیک شدن یک شهاب‌سنگ به کره زمین خبر داد.

براساس پیش‌بینی این اداره، این شهاب‌سنگ که " ۲۰۱۸ وی‌ پی ۱" نامیده شده است، احتمالاً یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، یعنی دوم نومبر، به نزدیک‌ترین فاصله خود به مدار زمین می‌رسد.

این شهاب‌سنگ کوچک بوده و حدود دو متر طول دارد و به همین دلیل از سوی ناسا به عنوان عنصر‌ خطرناک برای کره زمین شناخته نشده است.

بر اساس پیش‌بینی پژوهشگران، این شهاب‌سنگ از فاصله حدود پنج هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد و احتمال ورود آن به جو‌‌ زمین کمتر از ۰.۴۱ در صد است.

حتی در صورت وقوع چنین رویدادی، این شهاب‌سنگ پس از ورود به جو زمین متلاشی شده، آتش خواهد گرفت، و به قطعات کوچکتری تقسیم خواهد شد.

این‌ شهاب‌سنگ برای نخستین‌ بار در سال ۲۰۱۸ در رصدخانه "پالومار" در ایالت کالیفورنیا کشف شد و مسیر عبورش در کهکشان با دقت توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت.

این شهاب‌سنگ، عضو خانواده شهاب‌سنگ‌های " اپولو" است که به گفته ناسا در مسیری گسترده در اطراف خورشید دوران می‌کند و در برخی از موارد به سوی ستارگان، یا سیاره‌های دیگر، مانند زمین نیز می‌رود.

این شهاب سنگ، یکی از صدها اجرام آسمانی است که در طول سال از اطراف کره زمین عبور می‌کنند، و‌در برخی موارد تعدادی از آن‌ها وارد جو‌‌ زمین می‌شوند.

هر چند که به گفته پژوهشگران، جز در موارد بسیار خاص، نادر، و استثنایی، ورود شهاب‌سنگ‌ها به جو زمین خطر خاصی برای این کره نخواهد داشت، با این حال همواره انتشار چنین اخباری موجب نگرانی افکار عمومی می‌شود.

نتایج بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که حتی شهاب‌ سنگ‌های بسیار بزرگتر از "۲۰۱۸وی‌پی۱" نیز هنگام ورود به جو زمین متلاشی می‌شوند و چندان خطرناک نیستند. البته متلاشی شدن این شهاب‌سنگ‌ها احتمالا با انفجارهای بزرگ آسمانی همراه است که قدرتی به میزان چند بمب اتمی نیرو دارند. اما بخش عمده‌ای از این انرژی از جو‌ زمین خارج می‌شود، به فضا می‌رود، و‌ تاثیر زیادی بر کره زمین نمی‌داشته باشد.

پژوهشگران معتقداند بزرگی شهاب‌‌سنگی که در گذشته‌های دور باعث ویرانی بخش‌هایی از زمین، و نابودی حیوانات مانند دایناسورها شده است، هنگام برخورد با سطح زمین حداقل ۱۰ کیلومتر بوده و به همین دلیل سبب چنان فاجعه‌ای شده است.

اما احتمال نزدیکی و برخورد چنان شهاب‌‌سنگ عظیمی به زمین بسیار ضعیف است و شاید در هزاران سال آینده نیز رخ ندهد.

XS
SM
MD
LG