لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر: موانع برداشته شده، مذاکرات بین‌الافغانی به زودی آغاز می‌شود


محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که موضوعاتی که سد راه گفتگوهای بین الافغانی بودند حل شده، بیش از هر وقت دیگر فرصت مذاکرات فراهم شده و به گفتۀ وی گفتگوهای بین الافغانی به زودی آغاز می‌شود.

آقای اتمر روز پنجشنبه ۲۷ اگست (ششم سنبله) در یک مصاحبه آنلاین با انستیتیوت صلح ایالات متحده گفت که حکومت افغانستان متعهد به صلح بوده و تمام اقداماتی را انجام داده است که منجر به صلح می‌شود.

همزمان با این، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که مذاکرات بین‌الافغانی هفتۀ آینده آغاز خواهد شد.

مذاکرات صلح بین‌الافغانی که قرار بود به تاریخ دهم مارچ سال روان آغاز شود، به دلیل تکمیل نشدن روند رهایی زندانیان تا کنون به تاخیر افتاده است.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها کنند، اما تا کنون ۳۲۰ زندانی طالبان از زندانهای حکومت و کم بیش ۲۰ کوماندوی افغان از قید طالبان رها نشده اند.

سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان گفت که متباقی زندانیان طالبان نیز تا هفتهٔ آینده رها خواهند شد که به گفتۀ وی با رهایی این دسته، شمار مجموعی رهاشدگان زندانیان طالب به ۵۶۰۰ نفر خواهد رسید.

آقای اتمر گفت که اصول دولت اینست که افغانستان باید یک کشور مستقل، متحد و دارای تمامیت ارضی باشد و حکومت آن ممثل دموکراسی بوده و رعایت حقوق بشر، حقوق زن و حقوق اقلیت ها در افغانستان تضمین شود.

او از طالبان خواست تا به تعهد شان متعهد بمانند و زندانیانی که رها می‌شوند باید به میدان های جنگ باز نگردند.

هرچند بر اساس توافقنامۀ دوحه طالبان باید تصدیق کتبی بدهند که پس از رهایی به جنگ بر نمی‌گردند، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که زندانیان رها شدۀ طالبان به صفوف جنگ بر خواهند گشت.

سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان همچنان گفت که جنگجویان خارجی نیز باید افغانستان را ترک کنند.

او گفت که حالا نسبت به هر وقت دیگر خوشبین صلح است زیرا تمام کشور های منطقه درک کرده اند که صلح در افغانستان به نفع تمام منطقه و جهان است. او از تمام متحدین بین المللی و کشور های منطقه خواست تا از پروسه صلح و آتش بس حمایت کنند.

با اینحال، آقای اتمر هشدار داد که بعضی حلقات در منطقه وجود دارد که تلاش دارند مانع روند صلح در افغانستان شود.

او خطاب به کشور های منطقه و جهان گفت "تهدید ما یکی است و به همین خاطر منفعت ما هم یکی است" و به گفتۀ وی افغانستان نه تنها برای خود می‌جنگد بلکه برای کشور های منطقه و جهان نیز می‌جنگد.

در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طالبان نظام جمهوری را رد کرده اند، آقای اتمر گفت که نوعیت نظامی در افغانستا باید توسط مردم انتخاب شود و طالبان نیر باید به رای مردم ارج بگذارند.

XS
SM
MD
LG