لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر در مسکو: نباید ملاحظات سیاسی مانع پرداختن به تهدیدات مشترک شود


وزیر خارجۀ افغانستان که سرگرم دیدار از روسیه است، گفته است که درک درست از تاریخ معاصر در راستای ایجاد روابط کنونی و آیندۀ دو کشور بی‌نهایت مهم است.

محمد حنیف اتمر که در راس یک هیات بلندپایه به روسیه رفته است، امروز پنجشنبه ۲۵ فبروری (هفتم دلو) در انستیتیوت دولتی روابط بین‌الملل مسکو سخنرانی کرد.

آقای اتمر در مورد روابط و داشته‌های تاریخی دو کشور، تهدیدها و منافع مشترک، صلح و امنیت و فصل جدید همکاری‌ها میان روسیه و افغانستان در راستای صلح صحبت کرد.

وزیر خارجۀ افغانستان گفت که به جز از یک دورۀ پر فراز و نشیب جنگ سرد، روسیه همواره در کنار افغان‌ها بوده است و افزود: "درک درست از تاریخ معاصر برای شکل‌دادن روابط حال و آینده میان دو کشور بی‌نهایت مهم است."

وزیر خارجۀ افغانستان تاکید کرد که گروه‌های تروریستی در افغانستان، منطقه و جهان با هم پیوند نزدیک دارند که برای مهارکردن تهدیدهای ناشی از آن، به هماهنگی و همکاری‌ها در سطح منطقه و جهان نیاز است.

آقای اتمر گفت: "مبارزه با تروریزم مهم‌ترین عنصر اتحاد میان همه کشورهای منطقه و جهان است و نباید ملاحظات سیاسی و جیوپولتیک مانع پرداختن به این تهدید مشترک شود."

این سخنان اتمر در حالی است که چندی پیش هیاتی از گروه طالبان به ایران و روسیه سفر کرده بودند.

به باور آقای اتمر، مبارزه با افراط‌گرایی و تروریزم، مهار کردن قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته، تمرکز بر مهاجرت‌های ناشی از خشونت‌ها و برداشتن موانع از راه فرصت‌های اقتصادی، چهار محور اساسی همکاری‌ها میان کابل – مسکو است.

یک بار دیگر وزیر خارجۀ افغانستان گفت که حکومت این کشور برای پیشبرد مذاکرات صلح متعهد است و اگر طالبان با گروه‌های تروریستی قطع رابطه کنند و به راه حل سیاسی تن دهند، هیچ مانعی در برابر صلح وجود ندارد.

این در حالی است که از یکسو گفتگوهای صلح افغانستان پیشرفت چندانی نداشته و موفقیت این روند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از سویی هم، مقام‌های ارشد امنیتی و دفاعی افغانستان از آمادگی کامل نظامیان افغان برای مقابله با جنگجویان طالبان خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG