لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار بم در عربستان چهار زخمی بر جا گذاشت


کم از کم چهار نفر در اثر انفجار بم در مراسم بزرگداشت از قربانیان جنگ جهانی اول در یک قبرستان غیر مسلمانان در شهر جدۀ عربستان سعودی زخمی شدند.

در این مراسم که امروز چهار شنبه ۱۱نومبر (۲۱ عقرب‌) برگزارشده بود نمایندگان چندین کشور به شمول دپلومات‌های اروپایی اشتراک کرده بودند.

وزارت خارجهٔ فرانسه با نشر بیانیه‌ای گفته است: "مراسم سالانه گرامی‌داشت از پایان جنگ جهانی اول در یک قبرستان غیر مسلمانان در جده با حضور چندین قنسول، از جمله فرانسه، امروز صبح هدف حملۀ مواد تعبیه شدهٔ انفجاری قرار گرفت که منجر به زخمی شدن چندین نفر شد."

در این بیانیه آمده است: "فرانسه این حمله ناجوانمردانه و غیرقابل توجیه را به شدت محكوم می كند."

یک مقام حکومت یونان که نخواست نامش فاش شود در صحبت با خبرگزاری رویترز ضمن تایید وقوع این رویداد گفت: "نوعی انفجار در قبرستان غیر مسلمانان در جده رخ داد. چهار تن سطحی مجروح شده اند که یکی از آنان یونانی است. "

حمله روز چهار شنبه در حالی رخ داد که در روزهای اخیر، نشر دوبارۀ کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلام در مجلۀ شارلی ایبدو در فرانسه به جنجال بزرگی مبدل شده است.

به دنبال نشر این کارتون، یک معلم مکتب در جریان تدریس موضوع آزادی بیان، کارتون منسوب به پیامبر اسلام را به شاگردان نمایش داد.

سپس این آموزگار توسط یک مظنون اسلامگرای چچینی سر بریده شد، رویدادی که امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه آن را تقبیح کرد و از نشر کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلام به عنوان آزادی بیان حمایت کرد.

در همین حال دوهفته قبل در دو رویداد جداگانه یک مهاجم در کلیسای شهر نیس فرانسه سه نفر را به ضرب چاقو کشت و خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نیز گزارش داده بود که یک نفر بالای نگهبان قنسولگری فرانسه در جده با چاقو حمله کرده و او را زخمی کرد.

بعد از این وقایع، فرانسه به تمام اتباع خود در عربستان هشدار داد که باید در حالت آماده باش قرار داشته باشند.

عربستان سعودی، مقدس ترین مکان اسلامی، از نشر کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلام انتقاد و حملۀ ماه گذشته در نیس را "به شدت" محکوم کرده است.

در برخی از کشورهای اسلامی، سیاستمداران و سایر شخصیت‌ها، رییس جمهور فرانسه را شدیداً نقد کرده و خواستار تحریم محصولات ساخت فرانسه شده اند.

XS
SM
MD
LG