لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری طالبان با مرزبانان پاکستانی؛ 'به دو طرف تلفات وارد شده است'


در حالیکه اردوی پاکستان از حملۀ "تروریستان" بر مواضع اردوی آن کشور در نزدیکی خط دیورند خبر داده، حکومت طالبان می‌گوید که نظامیان پاکستانی بر افراد وابسته به این گروه گلوله‌باری کرده اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) در رشته پیام‌هایی در تویتر گفت که این درگیری پس از آن آغاز شد که نظامیان پاکستانی در نزدیکی خط دیورند مصروف ساخت و ساز تاسیسات نظامی بوده اند.

آقای کریمی افزود که نیروهای مرزی طالبان در ساحۀ دندپتان ولایت پکتیا می‌خواستند برای گفتگو با نظامیان پاکستانی نزدیک محل شوند، اما مرزبانان پاکستانی بر آنان شلیک کردند که تلفاتی در پی دارد.

معاون سخنگوی طالبان دربارۀ شمار دقیق تلفات ناشی از این درگیری به نیروهای شان معلومات نداده، اما افزوده است: "به طور کلی این موضوع تحت بررسی قرار دارد و رهبران دو طرف در جریان گذاشته شده اند."

اما ساعاتی پیش از این، اردوی پاکستان اعلام کرده بود که سه نظامی آن کشور در درگیری با "تروریستان" در بخش‌های ایالت خیبر پشتونخوا و در نقاط مرزی با افغانستان کشته شده اند.

اردوی پاکستان ناوقت دیروز در اعلامیه‌ای مدعی شد که این حمله از خاک افغانستان بر مواضع نظامیان آن کشور در منطقه "خرلاچی" این ایالت انجام شده است.

در اعلامیه آمده است که در این درگیری که چند ساعت ادامه داشت، به تندروان نیز تلفات وارد شده که تاکنون شمار دقیق آن روشن نیست.

بخش دیوۀ صدای امریکا گزارش داده است که تحریک طالبان پاکستانی مسوولیت حمله بر نظامیان پاکستانی را به عهده گرفته است.

در این حال، ثناالله خان، وزیر داخلۀ پاکستان به این حمله واکنش تند نشان داده و آن را محکوم کرده است. وزیر داخلۀ پاکستان در تویتر از حکومت طالبان خواسته است که اقدامات جدی را برای جلوگیری از حملات تروریستی از خاک افغانستان روی دست گیرد.

پس از آن که گروه طالبان افغان سال گذشته یک بار دیگر بر افغانستان مسلط شد، اسلام‌آباد از حملات طالبان پاکستانی، به ویژه در مناطق مرزی کوهستانی با افغانستان شکایت داشته است.

اسلام‌آباد همواره گفته است که طالبان پاکستانی با استفاده از خاک افغانستان در آن کشور حملات شان را طرح و راه اندازی می‌کنند.

گروه طالبان افغان ادعا دارند که اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود، اما گفته می شود که صدها جنگجوی طالبان پاکستانی و همچنین بسیاری از رهبران این گروه در این کشور حضور دارند.

طالبان پاکستان و افغانستان گروه‌های جداگانه‌ای اند، اما باور‌های مشترک دارند.

پاکستان در حالی ادعا می‌کند که طالبان پاکستانی در داخل افغانستان پناهگاه دارند که حکومت پیشین افغانستان همواره اسلام‌آباد را به آموزش، تمویل و تجهیز تندروانی متهم می‌کرد که در افغانستان دست به اعمال تروریستی می‌زدند.

XS
SM
MD
LG