لینک های دسترسی

Breaking News

دو نظامی امریکایی و یک بریتانیایی در عراق کشته شدند


اصابت چندین راکت بر پایگاه نظامی تاجی در شمال بغداد که نیروهای ایتلاف بین‌المللی در آن مستقر اند، سبب کشته شدن دو نظامی امریکایی و یک بریتانیایی و زخمی شدن کم از کم ۱۲ نفر دیگر شده است.

مقام‌های عراقی و امریکایی گفته اند که شام چهارشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) تندروان ۳۰ راکت نوع کاتیوشا را بر پایگاه تاجی پرتاب کردند که ۱۸ راکت بر این پایگاه اصابت کرد.

بل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام) ضمن تایید کشته شدن دو نظامی امریکایی گفته است که چند نظامی امریکایی و چند قراردادی نیروهای ایتلاف در این رویداد زخمی شده اند.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده در یک پیام تویتر نوشته است :"حملۀ مرگبار بر پایگاه نظامی کمپ تاجی تحمل نخواهد شد...عاملان آن باید پاسخ عمل شان را بدهند".

حکومت عراق روز پنجشنبه ۱۲ مارچ با نشر اعلامیه‌ای این "حملۀ تروریستی" را محکوم کرده و بر ضرورت دستگیری و پیگرد عاملان آن تاکید کرده است.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا نیز کشته شدن یک سرباز بریتانیایی را در این رویداد تایید کرد و گفت: "با شرکای بین المللی خود ارتباط داریم تا به جزییات این حملۀ نفرت‌انگیر پی ببریم".

تا هنوز هیچ گروهی مسوولیت این راکت پراگنی را به دوش نگرفته است، اما یک مقام نظامی امریکا که نخواست نامش گرفته شود در صحبت با صدای امریکا، این حمله را به تندروانی مورد حمایت ایران نسبت داده است.

پیش از این نیز گروه‌های تندرو شیعۀ عراقی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، چندین بار بر اهداف و مواضع نظامیان امریکایی و ایتلاف در عراق حملات راکتی را انجام داده اند.

در دسمبر سال گذشته، گروه کتایب حزب‌الله بر یک پایگاه نظامی امریکا در شهر کرکوک حملۀ راکتی کرد که در اثر آن یک قراردادی امریکایی کشته شد.

در پاسخ به این حمله، ایالات متحده در جنوری سال روان در یک حملۀ هوایی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران و مهدی المهندس، رهبر گروه کتایب حزب‌الله عراق را کشت.

ایران در یک اقدام انتقامجویانه به خاطر کشته شدن سلیمانی، چندین میزایل بالستیکی را بر پایگاه الاسد عراق پرتاب کرد که تلفاتی در پی نداشت.

پس از حملۀ میزایل‌های بالستیکی ایران، وزارت دفاع امریکا با مقام‌های عراقی گفتگو دارند تا سیستم دفاع راکتی پتریوت را در عراق مستقر کنند.

XS
SM
MD
LG