لینک های دسترسی

Breaking News

حملهٔ طالبان بر خبرنگاران افغان در هرات


دو خبرنگار محلی در ولایت هرات می‌گویند زمانی که مصروف تهیه گزارش بودند، گروه طالبان بر موتر حامل آنان گلوله باری کرده و آنان را بازداشت کردند، اما پس از پادرمیانی سخنگوی این گروه، آزاد شدند.

شکیب شمس خبرنگار رادیو سلام وطندار گفت که صبح روز یکشنبه اول آگست (۱۰ اسد) هنگامیکه با همسرش ستوری کریمی، خبرنگار پژواک برای تهیه گزارش به منطقه "پل‌مالان" هرات رفته بودند، نخست بر موتر حامل آنان گلوله‌باری شده و سپس از سوی جنگجویان طالبان بازداشت شدند.

این زوج خبرنگار در هرات ادعا کردند که افراد طالبان دلیل بازداشت آنان را عدم هماهنگی با اعضای این گروه عنوان کرده و خواهان نشر اخبار مربوط به گروه طالبان شده اند.

ستوری کریمی، خبرنگار پژواک گفت که آن‌ها پس از ۲۰ دقیقه اسارت با پادرمیانی بزرگان محل و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان دوباره آزاد شدند.

خانم کریمی افزود که در این حمله به او و همسرش آسیبی نرسیده است. طالبان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

در این حال، مسوولان نهادهای حامی خبرنگاران در هرات گلوبه‌باری بر موتر حامل این خبرنگاران و بازداشت آنان از سوی جنگجویان طالبان را نگران کننده عنوان کرده اند.

همایون نظری، نماینده کمیتهٔ مصوونیت خبرنگاران افغان در هرات گفت که خبرنگاران باید از سوی گروه‌های درگیر جنگ به عنوان افراد بی‌طرف مورد حمایت قرار بگیرند.

مقام‌های محلی هرات حمله بر موتر حامل این خبرنگاران و اسارت آنان توسط طالبان را تایید کرده اند، اما گفته اند که این زوج خبرنگار بدون هماهنگی با مسوولان امنیتی این ولایت به ساحهٔ که جنگ در آن جریان دارد، رفته بودند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت که یکی از مکلفیت‌های اداره محلی و قوای امنیتی افغان تامین امنیت خبرنگاران و مصوونیت جان آنان است و در این راستا توجه جدی خواهند کرد.

در جریان چند هفته اخیر حملات گروه طالبان در ولایت هرات شدت یافته و با سقوط برخی ولسوالی‌های این ولایت، از سه روز به این‌سو جنگ میان جنگجویان این گروه و نظامیان افغان در حومه‌های شهر هرات ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG