لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید جنگ‌؛ پروازهای ملکی به میدان هوایی قندهار و هرات متوقف شد


مقام‌های افغان می‌گویند که با تشدید جنگ‌ها در شهر قندهار و هرات، پروازهای ملکی به میدان هوایی این دو ولایت متوقف شده است.

احمد ضیا ضیا، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان روز یکشنبه اول اگست (۱۰ اسد) به صدای امریکا گفت که شب گذشته طالبان بر میدان هوایی قندهار حملۀ راکتی انجام داده اند که سه راکت آن به داخل این میدان اصابت کرده که به گفتۀ وی در این حملات به کسی آسیب نرسیده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صحبت با صدای امریکا حملات راکتی آن گروه بر میدان هوایی قندهار را تایید کرد و گفت که در اثر این حملات خط پرواز و برخی تاسیسات دیگر این میدان تخریب شده است.

مقام‌های محلی ولایت قندهار گفته اند که به دنبال این حملات راکتی و تشدید نبردها در نزدیکی میدان هوایی این ولایت، پروازهای ملکی از این میدان به گونۀ موقت متوقف شده است.

در این حال، ادارۀ هوارنوردی ملکی افغانستان می‌گوید که از چند روز به این‌سو، پروازهای ملکی به میدان هوایی هرات نیز متوقف شده است.

محمد نعیم صالحی، سخنگوی این اداره به صدای امریکا گفت که در حال حاضر جنگ در اطراف میدان هوایی هرات جریان دارد و با فروکش کردن نبردها، پروازها از این میدان از سر گرفته خواهد شد.

آقای صالحی افزود: "بر اساس گزارش که از سوی ارگان‌های امنیتی و نظامی برای ما رسیده و بر اساس هدایت آن‌ها، پروازها برای مدت کوتاه متوقف شده و هر زمانی که آنان هدایت دهند، پروازها دوباره از سر گرفته می‌شود."

همچنین گفته می‌شود که پروازهای ملکی به میدان‌های هوایی هلمند، فاریاب، بدخشان، کندز و برخی ولایات دیگر به دلیل حملات طالبان و جنگ‌ها میان دو طرف متوقف شده، اما ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان تاکید می‌ورزد که پروازها به این ولایات به گونۀ عادی جریان دارد.

حملات طالبان در روزهای اخیر بر شهرهای بزرگ افغانستان به شمول قندهار، هرات و لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند افزایش یافته و مقام‌های افغان از دفع این حملات و عقب‌زدن طالبان از این شهرها خبر داده اند.

این در حالی است که صبح امروز ده‌ها نیروی ویژه پولیس وارد هرات شده و قرار است عملیات بازپس‌گیری ساحات از دست رفته در حومه‌های این شهر را آغاز کنند.

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که رهبری این نیروها را عبدالرحمان رحمان، معین ارشد امنیتی این وزارت به عهده دارد.

آقای ضیا همچنین گفت: "در هر ساحه و جغرافیای کشور که تحرکات دهشت‌افگنان طالب باشد، نیروهای امنیتی و دفاعی ما در مقابل آنان ایستادگی می‌کنند و در مهار و سرکوب این جنایت‌کاران شجاعانه می‌رزمند."

معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان تاکید کرد که با آغاز عملیات نظامیان افغان در شهر قندهار و هرات، به زودی وضعیت در مراکز این ولایات تغییر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG