لینک های دسترسی

Breaking News

نشر عکس جعلی سرباز آسترالیایی با کودک افغان؛ آسترالیا: چین پوزش بخواهد


پس از آنکه یک مقام ارشد چینی تصویر جعلی را در تویتر نشر کرد که در آن یک سرباز آسرالیایی با کارد آغشته به خون در گلوی یک کودک افغان دیده می‌شود، مقام‌های آسترالیایی از چین خواسته اند که پوزش بخواهد و از تویتر خواسته اند که این تصویر را حذف کند.

سکات موریسن، صدر اعظم آسترالیا روز دوشنبه ۳۰ نومبر (۱۰ قوس) در یک کنفرانس خبری، نشر این تصویر را تقبیح کرد و گفت: "این به شدت توهین آمیز است و به هیچ اساس توجیه شده نمی‌تواند."

ژاو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین ضمن نشر این عکس در تویتر نگاشته است: "به خاطر قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان توسط سربازان آسترالیایی شوکه شده ایم. چنین کردارها را به شدت محکوم کرده و خواستار حسابدهی عاملان آن استیم."

در زیرنویس این عکس در تویتر آقای ژاو نوشته است: "نترس، ما اینجا آمده ایم تا برای تو صلح را بیاوریم!"

صدر اعظم موریسن گفت که حکومت آسترالیا از تویتر خواسته است که این عکس را حذف کند. او گفت: "حکومت چین باید به خاطر این پست به کلی شرمسار باشد."

در همین حال هووا چونیانگ، یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجۀ چین هنگام صحبت با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد انتقاد آقای موریسن گفت: "این باید حکومت آسترالیا باشد که به خاطر کشتار غیرنظامیان بی‌گناه افغان توسط نظامیان آن کشور، احساس شرمساری کند."

در پی تنش کامبیرا و بیجینگ، وزارت امور خارجۀ افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از پخش و نشر این عکس با خبر بوده و تحقیقات را در مورد پس‌منظر آن آغاز کرده است.

در این اعلامیه، آسترالیا و چین دوستان افغانستان عنوان و ابراز امیدواری شده است تا همکاری میان همه کشورها به ویژه آسترالیا و چین در افغانستان ادامه یابد و اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از افغانستان خدشه دار نشود.

گزارش تحقیقی وزارت دفاع آسترالیا که چهار سال روی آن کار شده و دو هفته پیش نشر شد، حاکی از آن است که نیروهای ویژه‌ٔ آسترالیایی در هنگام اجرای ماموریت نظامی در افغانستان ۳۹ اسیر و غیرنظامی افغان را کشته اند.

انگس جان کمبل، لوی درستیز قوای مسلح آسترالیا هنگام نشر این گزارش گفت که ۱۹ منسوب برحال و پیشین نظامی آن کشور به خاطر این کشتارها که در ۲۳ رویداد جداگانه بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ به وقوع پیوسته است، با پیگرد احتمالی عدلی و قضایی مواجه اند.

حکومت آسترالیا به تازگی گفته است که ۱۳ منسوب نظامی آن کشور در پیوند با گزارش وزارت دفاع آن کشور مبنی بر کشتار غیرنظامیان و اسیران زندانی افغان توسط نظامیان آسترالیایی، با اخراج از وظیفۀ عسکری روبرو اند.

صدر اعظم موریسن گفت که آسترالیا روند "شفاف و صادقانه" را برای تحقیق ادعاها علیه سربازان آن کشور ایجاد کرده است و به گفتۀ وی "این کاری است که یک کشور آزاد، دموکراتیک و لبرال انجام می‌دهد."

وزارت خارجۀ افغانستان نیز گفته است که از قبل تحقیقات "سازنده" را با حکومت آسترالیا در مورد "رفتار نامناسب" نظامیان آن کشور در برابر افغان‌ها آغاز کرده است تا عاملان آن به جزای اعمال شان برسند و عدالت تامین شود.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آسترالیا، اکثر کسانی که ادعا می‌شود توسط نظامیان آسترالیایی کشته شده اند، اسیران زندانی، دهقانان و دیگر غیرنظامیان افغان بوده اند که بر اساس قوانین بین‌المللی باید از آنان محافظت می‌شد.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان، حدود ۳۹ هزار نظامی آسترالیایی در افغانستان وظیفه انجام داده و در دو دهۀ گذشته ۴۱ سرباز آسترالیایی در افغانستان کشته شده اند. هم اکنون ۴۰۰ نظامی آسترالیایی در افغانستان حضور دارند.

XS
SM
MD
LG