لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی آسترالیا برای مبارزه با جنگجویان دولت اسلامی


جنگنده اف ۱۸ سوپر هورنت
جنگنده اف ۱۸ سوپر هورنت

حکومت آسترالیا می گوید که قوای هوایی و جت های جنگی سوپر هورنتس آن کشور در بلندترین سطح احضارات قرار داده شده است تا در صورت تقاضا، به حملات هوایی به رهبری ایالات متحده بر ضد اسلامگرایان در عراق آماده بپیوندد.

جولی بیشاپ، وزیر خارجۀ آسترالیا گفت که کانبیرا مایل است تا از تلاش های ایالات متحده برای اخلال و شکست تندروان اسلامگرای گروه مسما به دولت اسلامی در عراق حمایت کند.

تونی ابوت، صدر اعظم آسترالیا که خواستار حملات هوایی بر ضد تندروان در عراق و سوریه است، عملکرد افراطیون سنی گروه دولت اسلامی را "اهریمنی" توصیف کرده گفت که جهان هرگز چنین چیزی را شاهد نبوده است.

آقای ابوت به پارلمان ملی کشورش گفت که در صورت نیاز، آسترالیا به تقاضای واشنگتن برای حمایت نظامی، پاسخ مثبت خواهد داد. صدر اعظم آسترالیا گفت که هیچ بشری در هیچ جای دنیا نمی تواند نظاره گر این "قساوت قابل پیشگیری" باشد.

این در حالی است که کانبیرا قوانین جدید مبارزه با دهشت افگنی را تدوین می کند تا آنعده شهروندان آسترالیایی را که با دهشت افگنان همدردی دارند، از سفر به مناطق درگیر جنگ در سوریه و عراق باز دارد.

آسترالیا از قبل برای جلوگیری از پیوستن آسترالیایی ها به صفوف تندروان دولت اسلامی، اقداماتی را رویدست گرفته است. حکومت آسترالیا تخمین می زند که تا حال حدود ۱۶۰ آسترالیایی، به هدف پیوستن به صفوف تندروان سنی در عراق و سوریه، آن کشور را ترک گفته اند.

ادارات استخباراتی آسترالیا می گوید که برگشت این افراد، با دانش در مورد دهشت افگنی، بزرگترین تهدیدی است که آسترالیا هم اکنون با آن روبه‌روست. آن کشور همچنان نگران است که افراطگرا شدن جنگجویان خارجی در سوریه و عراق می تواند، احساسات ضد غربی را نیز افزایش بخشد.

یک نمونۀ چنین احساسات غرب ستیزانه، بم گذاری سال ۲۰۰۲ در شهر بالی اندونیزیا است که در آن ۸۸ شهروند آسترالیایی از بین رفت. این حمله به سازمان تندرو جماعت اسلامیه نسبت داده شد.

نیاز به ائتلاف جهانی

ایالات متحده امریکا خواستار یک ائتلاف وسیع جهانی برای مقابله با شورشیان دولت اسلامی شده است. رسانه های امریکایی از قول جان کری، وزیر خارجۀ امریکا گزارش داده اند که با یک واکنش واحد جهانی به رهبری ایالات متحده، جلو این گروه دهشت افگن را می توان گرفت.

آقای کری گفته است که واشنگتن یک سلسله کار ها را برای رسیدگی به مشکل وسعت فعالیت دولت اسلامی در سوریه انجام داده است، اما باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده هفتۀ گذشته احتمال گسترش حملات هوایی ایالات متحده را بر مواضع افراطگرایان دولت اسلامی در سوریه، کم اهمیت جلوه داد.

از سویی هم جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا گفت که رهبران نظامی امریکا، برای صدور فرمان احتمالی حملات بر گروه دولت اسلامی در سوریه از سوی رئیس جمهور اوباما، بر گزینه های مختلف کار می کند که به گفتۀ وی موضوع سوریه تا حدی موضوع نو است.

کربی میگوید، ایالات متحده به منظور کمک با نیرو های عراقی و کردی برای تصرف مجدد تاسیسات شان به ویژه در اطراف بند برق موصل، حملات هوایی را در عراق انجام داد. آقای کربی می گوید این حملات تا زمانی ادامه خواهد داشت که شورشیان دولت اسلامی تهدیدی برای این تاسیسات محسوب گردند.

XS
SM
MD
LG