لینک های دسترسی

Breaking News

مراکز آموزشی در بامیان هدف بعدی تروریستان است – رحمتی


مقام‌های محلی ولایت بامیان چهار روز پس از انفجارهای مرگبار در مرکز این ولایت می‌گویند که هدف بعدی تروریستان مراکز آموزشی این ولایت است.

سید انور رحمتی، والی بامیان روز شنبه ۲۸ نومبر (هشتم قوس) در یک کنفرانس خبری گفت: "ما گزارش‌های داریم که هنوز هم متاسفانه بعضی مراکز آموزشی ما هدف دشمن استند...دریچه‌ای بخشی از اطلاعات جدید باز شده، تهدید در کل افغانستان است، در بامیان هم است. ما تدابیر خود را داریم."

هرچند پیش از این پولیس بامیان گفته بود که آنان از وقوع حملات اخیر در بازار این ولایت با خبر بودند، اما آقای رحمتی افزود که نهادهای امنیتی و کشفی، هیچ اطلاعی از قبل در این مورد نداشته اند.

والی بامیان همچنان گفت که چهار نفر در ارتباط به حمله اخیر بازداشت شده و برای تحقیقات بیشتر به کابل منتقل شده اند.

او افزود که افراد بازداشت شده باشندگان ولایت‌های کابل، پنجشیر، سمنگان و بامیان اند.

در دو انفجار روز سه‌شنبۀ هفته گذشته در بامیان، دست‌کم ۱۷ نفر به شمول دو منسوب پولیس کشته و ۵۸ غیرنظامی دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شدند.

تا اکنون مسوولیت این حملات را هیچ فرد و گروهی به عهده نگرفته است. والی بامیان می‌گوید که معلومات جدیدی را در این زمینه به دست آورده اند، اما پس از تکمیل‌شدن تحقیقات، جزییات آن را با رسانه‌ها شریک خواهند کرد.

برخی تحلیلگران نظامی در بامیان حکومت محلی و نهادهای امنیتی این ولایت را به غفلت وظیفه‌ای متهم کرده و می‌گویند که نهادهای کشفی در امر جلوگیری از این حملات کوتاهی کرده اند.

محمد نادر فهیمی، یکی از جنرالان متقاعد وزارت امور داخله افغانستان گفت: "نیروهای کشفی کشور به خصوص نیروهای کشفی و استخباراتی ولایت بامیان قطعاً در امر جلوگیری از این انفجارها کوتاهی کرده اند."

بامیان در مرکز افغانستان در طی ۲۰ سال اخیر از امن‌ترین ولایات کشور محسوب می‌شود، اما حملات اخیر در این ولایت نگرانی‌های باشندگان و بازدیدکنندگان را بیشتر کرده است.

با آن‌که چهار روز از انفجارها در بازار بامیان می‌گذرد، اما هنوز وضعیت در مرکز این ولایت به حالت عادی بر نگشته و اکثر دوکان‌ها مسدود اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG