لینک های دسترسی

Breaking News

گردشگری بامیان امسال ۵۰۰ میلیون افغانی درآمد داشت


بیش از ۳۵۰ هزار گردشگر در طول سال روان از بامیان دیدن کرده است
بیش از ۳۵۰ هزار گردشگر در طول سال روان از بامیان دیدن کرده است

مقامات محلی بامیان می‌گویند که در طول سال‌جاری، عواید این ولایت در تناسب به یک ونیم دهه گذشته از ناحیۀ صنعت گردشگری به بالا ترین سطح قرار گرفته است.

ارقام ریاست اطلاعات وفرهنگ بامیان نشان می‌دهد که در طول امسال، بیش از ۳۵۰ هزار سیاح داخلی و۶۰۰ سیاح خارجی، از این ولایت دیدن کرده اند.

سید احمد حسین احمد پور، سرپرست ریاست اطلاعات وفرهنگ بامیان می‌گوید" امسال ما شاهد افزایش بیش از دو برابر سیاحین داخلی وخارجی در بامیان بودیم که بیش ۵۲۵ میلیون افغانی از این ناحیه دکانداران، هوتل داران، تولید کنندگان صنایع دستی و در مجموع مردم بامیان نفع بردند".

بامیان، با داشتن صدها آبدۀ تاریخی و مناظر منحصر به فرد طبیعی، یکی از ولایات امن و پر جاذبۀ افغانستان برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

در سال گذشته خورشیدی، آمار گردشگران داخلی، حدود ۱۵۰هزار نفر بود و شمار بازدید کنندگان خارجی ازاین ولایت، نزدیک به ۲۰۰نفر، اعلام شده بود. اما ارقام امسال افزایش بیش از دو برابر را نشان می‌دهد.

برخی از سیاحین خارجی که از ساحات تاریخی و مناظر طبیعی بامیان دیدن کرده اند می‌گویند که بامیان یکی از زیبا ترین مکان‌های دنیا، برای سیاحت است.

اسمیت، شهروند ایرلند می‌گوید که به بیش از ۵۰ کشور دنیا سفر کرده است اما بامیان یکی از بهترین آنها است. این گردشگر خارجی می‌گوید که جاذبه های گردشگری این ولایت بی نظیر است.

در سال‌های اخیر، پنج هوتل مجلل و ده ها رستوران کوچک در بامیان برای پذیرایی از گردشگران از سوی سرمایه گذاران ایجاد شده است. مالکان این رستوران‌ها و هوتل‌ها نیز از رونق کار و بارشان در یک سال گذشته خرسند اند.

عباس انوری، مدیر هوتل صفا در بازار بامیان گفت" امسال شماری مسافرین و سیاحین بیش از حد بود و روزهایی بود که ما با کمبود اتاق مواجه می شدیم و اگر ۱۰۰ اتاق هم می‌داشتیم، مشتری داشتیم".

بند امیر در ولسوالی یکاولنگ، مجسمه‌های تخریب شدۀ صلصال وشهمامه، شهرغلغله وده ها آبده تاریخی و مناظر طبیعی در مرکز بامیان، از جاذبه‌های مهم گردشگری افغانستان محسوب می‌شوند.

با آنکه ۸۰ درصد باشندگان بامیان زراعت پیشه اند، مقام‌ها رشد صنعت گردشگری را در این ولایت تنها درآمد پایدار برای خود کفایی مردم و افزایش عواید دولت یاد می‌کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG