لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش علاقه‌مندی دختران به سینما و فلم‌سازی در بامیان


مسوولان "اکادمی فلم بامیان" می‌گویند که با وجود مخالفت‌ خانواده‌ها با حضور دختران در سینما و ظاهرشدن در فلم‌های سینمایی، حضور و علاقمندی آنان به فلم و سینما در این ولایت افزایش یافته است.

به گفته مسوولان این اکادمی، امسال بیش از ۱۰ فلم مستند و داستانی کوتاه و بلند سینمایی را با عناوین و روایات مختلف زندگی مردم در این ولایت تولید می‌کنند که در این فلم‌ها بیش از ۱۰ دختر نقش بازی کرده اند.

رحمان عالمی، فلم‌ساز و مسوول اکادمی فلم بامیان روز دوشنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) به صدای امریکا گفت: "اول ما نگران بودیم که دختران در بخش سینما و فلم فعالیت نمایند، اما این نگرانی ما به امید تبدیل شد و حضور زنان در اکادمی فلم بامیان چشم‌گیر بود که بیشتر فلم‌ها هم روی جایگاه و روابط زنان در خانواده و اجتماع ساخته شده است".

آقای عالمی افزود که در دو سال گذشته هنرجویان اکادمی فلم بامیان، ده‌ها فلم مستند و داستانی کوتاه را تولید کرده اند که برخی از این فلم‌ها در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی برنده جوایز شناخته شده اند.

مقام‌ها می‌گویند که هدف از راه اندازی این دوره‌های آموزشی فلم‌سازی، فلم‌نامه نویسی و تولید فلم در بامیان، رشد سینما در کشور است.

زنان سینماگر اکنون خود در مورد زنان فلم می‌سازند.

نوریه علی‌زاده، یکی از سینما گران اکادمی فلم بامیان گفت: "یک فلم مستند را زیر کار دارم که فعالیت یک دخترخانم سینما پیشه را به تصویر کشیدیم تا نقش زنان در سینما بیشتر معرفی شود".

اکادمی فلم بامیان حدود سه سال پیش در این ولایت به فعالیت آغاز کرد که به گفتۀ مقام‌ها، در این مدت نزدیک به یک‌صد دختر و پسر در بخش‌های مختلف سینما به شکل عملی و تیوری آموزش دیده اند.

سینما در افغانستان در اوایل قرن ۲۰ میلادی معرفی شد، اما سینما گران می‌گویند که جنگ و ناامنی در چهار دهۀ گذشته یکی از عوامل عمدۀ عدم رشد این صنعت در افغانستان است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG