لینک های دسترسی

Breaking News

بلاروس از امریکا خواست کارمندان سفارت خود را کاهش دهد


سفارت ایالات متحده در منسک، پایتخت بلاروس
سفارت ایالات متحده در منسک، پایتخت بلاروس

الکساندر لوکاشینکو، ​رییس جمهور بلاروس از ایالات متحده خواسته است تا شمار کارمندان سفارت خود را در منسک کاهش دهد، اقدامی که در واکنش به وضع دور جدید تعزیرات واشنگتن علیه میسنک صورت گرفته است.

رییس جمهور بلاروس گفته است که شمار کارمندان سفارت امریکا در کشورش تا اول سپتمبر سال روان میلادی باید به پنج نفر کاهش یابد، خواستی که از سوی سفیر امریکا در بلاروس رد شد.

اناتول گلاز، سخنگوی وزارت خارجه بلاروس، روز چهار شنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) در مصاحبه‌ای که در ویبسایت آن وزارت نشر شده گفته است که منسک همچنین توافق خود به جولی فیشر منحیث سفیر امریکا در بلاروس را لغو کرده است.

آقای گلاز در این مصاحبه گفته است: "با در نظرداشت اینکه بلاروس اعتماد خود را به اداره کنونی ایالات متحده از دست داده است، ما همه پروژه ها، کمک ها و برنامه های که با حکومت ایالات متحده هماهنگ شده است، تا زمانی به حالت تعلیق می‌اوریم که چنین اعتماد اعاده شود."

این دپلومات بلاروسی همچنین گفته است که منسک این "حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا در آینده اقدمات بیشتر" را در برابر امریکا روی دست بگیرد.

از سال ۲۰۰۸ میلادی به این سو خانم فیشر نخستین سفیر امریکا است که برای بلاروس معرفی شده است. اما با وجودیکه خانم فیشر در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی تاییدی سنای ایالات متحده را به دست آورد، قادر نشد تا کارش را در منسک آغاز کند، زیرا حکومت بلاروس همواره درخواست ویزه اش را رد کرده است.

مصاحبه گلاز پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده، بریتانیا و کانادا به تاریخ نهم اگست تعزیرات جدید تجارتی و مالی را بر بلاروس اعلام کردند. نهم آگست مصادف است با نخستین سالروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بلاروس که در آن آقای لوکاشینکو برنده اعلام شد، انتخاباتی که با ادعای تقلب گسترده همراه بوده است.

آقای لوکاشینکو که از سال ۱۹۹۴ به اینسو بر اریکه قدرت در بلاروس تکیه زده است، به سرکوب مخالفین سیاسی‌اش پس از مظاهرات بی‌سابقه در پی انتخابات آن کشور پرداخته است.​

بر اساس گزارش ها، در یک سال گذشته، حکومت بلاروس بیش از ۳۲ هزار معترض را توقیف کرده و هزاران معترض دیگر توسط پولیس آن کشور مورد لت و کوب قرار گرفته اند، برخوردی که با واکنش‌های شدید بین المللی به خصوص امریکا و متحدین اروپایی اش مواجه شده است.

سویتلانا تیخانوفسکا، رقیب اصلی آقای لوکاشینکو در انتخابات نهم اگست ۲۰۲۰ میلادی که ادعای برنده شدن در انتخابات کشورش را دارد، پس از اعلام نتایج انتخابات و اعتراضات گسترده بر ضد حکومت کنونی بلاروس، به لتوانیا پناه برده است.

XS
SM
MD
LG