لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تنش غرب و روسیه بر سر اوکراین؛ بایدن و پوتین گفت‌وگو می‌کنند


همزمان با هشدار دولت‌های غربی مبنی بر احتمال حملهٔ روسیه به اوکراین، جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ایالات متحدهٔ امریکا و روسیه، روز شنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) از طریق تلیفون با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام قصر سفید گزارش داد که پوتین درخواست کرده بود این تماس روز دوشنبه انجام شود اما جو بایدن خواسته است هر چه زودتر با همتای روسی خود صحبت کند.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری بایدن روز جمعه هشدار داد که روسیه به احتمال بسیار زیاد تا چند روز دیگر و حتی "قبل از پایان المپیک زمستانی "به اوکراین حمله خواهد کرد و از شهروندان امریکایی ساکن در اوکراین خواست هر چه زودتر آن کشور را ترک کنند.

در همین حال رییس جمهوری ایالات متحده خطاب به تمامی شهروندان امریکایی که هنوز در اوکراین هستند، گفت باید "همین حالا" از آن کشور خارج شوند.

جو بایدن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "ان‌‌بی‌سی" که بخش‌هایی از آن روز پنجشنبه ۲۱ دلو به نشر رسید گفت: "ما با یکی از بزرگترین اردو‌های جهان روبرو هستیم. این یک وضعیت بسیار متفاوت است و ممکن است همه چیز به سرعت دگرگون شود."

در تازه ترین مورد واشنگتن روز شنبه از برخی کارکنان سفارت ایالات متحده در اوکراین نیز خواست تا این کشور را ترک کنند.

این در حالی است که استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا، هالند و آلمان نیز از شهروندان خود خواسته‌اند هرچه سریع‌تر اوکراین را ترک کنند.

قرار است امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز ناوقت روز شنبه با ولادیمیر پوتین صحبت تلیفونی داشته باشد.

در پی تلاش‌ها برای حل دپلوماتیک بحران اوکراین جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده با شماری از رهبران کشورهای دیگر نیز از طریق ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کرد.

قصر سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گفت‌وگو روز جمعه ۱۱ فبروری صورت گرفت و رهبران کشورها نگرانی خود را از ادامه حضور نظامی سنگین روسیه در امتداد مرزهای اوکراین بیان کردند. بر اساس این بیانیه، رهبران شرکت کننده در این گفت وگوی مجازی بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند و از علاقه خود برای یافتن راه حل دپلوماتیک به منظور حل بحران سخن گفتند.

صدراعظم کانادا، کمیشنر اتحادیه اروپا، رییس شورای اروپایی، رییس جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان، صدراعظم ایتالیا، منشی عمومی ناتو، روسای جمهور پولند و رومانیا و همچنین صدراعظم بریتانیا در این جلسه حضور داشتند.

با استقرار ۱۰۰ هزار نظامی روس در امتداد مرزهای اوکراین، هراس غرب از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در حال افزایش است. اما روسیه می‌گوید که هیچ طرحی برای حمله بر اوکراین را ندارد.

XS
SM
MD
LG