لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به شهروندان امریکا در اوکراین: 'همین حالا آن کشور را ترک کنید'


با افزایش نگرانی ها از حمله نظامی احتمالی روسیه به اوکراین، رییس جمهوری ایالات متحده خطاب به تمامی شهروندان امریکایی که هنوز در اوکراین هستند گفت باید "همین حالا" از آن کشور خارج شوند.

جو بایدن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "ان‌‌بی‌سی" که بخش‌هایی از آن روز پنجشنبه ۲۱ دلو به نشر رسید گفت: " ما با یکی از بزرگترین اردو‌های جهان روبرو هستیم. این یک وضعیت بسیار متفاوت است و ممکن است همه چیز به سرعت دگرگون شود."

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت حمله روسیه به اوکراین آیا سناریویی وجود دارد که نیروهای امریکا برای کمک به شهروند امریکایی که می‌خواهند از آنجا فرار کنند اعزام شوند گفت: "چنین سناریویی وجود ندارد. وقتی امریکایی‌ها و روس‌ها شروع به گلوله‌باری به هم کنند، آن وقت دیگر جنگ جهانی راه می افتد. "

در همین حال ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو) روز جمعه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) درباره خطر واقعی یک درگیری مسلحانه جدید در اروپا هشدار داد؛ زیرا هم ناتو و هم روسیه در حال افزایش حضور نیروهای خود در اطراف اوکراین هستند.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: "خطر واقعی برای درگیری مسلحانه جدید در اروپا وجود دارد. تعداد نیروهای روسیه در حال افزایش است و زمان هشدار کاهش می یابد." .

وی افزود: "در عین حال ما ... به تماس با روسیه ادامه می‌دهیم تا از آنها بخواهیم تنش‌زدایی کنند و با حسن نیت در گفتگوی سیاسی با ناتو و متحدان ناتو شرکت کنند. "

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، وزارت خارجه ایالات متحده نیز روز پنجشنبه در پیامی اعلام کرد که امریکا قادر نخواهد بود در صورت عملیات نظامی روسیه در هر جای اوکراین، شهروندان امریکایی را از آن کشور خارج کند.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که مصروف بازدید از آسترالیا است نیز تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ممکن است چند روز یا حتا ساعت ها تا آغاز جنگ در قاره اروپا فاصله داشته باشد.

آقای بلینکن گفت: "ما در مقطع زمانی هستیم که در آن تهاجم می‌تواند در هر زمانی آغاز شود... به عبارت ساده، ما همچنان شاهد علایم بسیار نگران کننده تشدید تنش روسیه هستیم. "

در گزارش ان‌بی‌سی آمده است که بر اساس بررسی‌های اطلاعاتی نهادهای نظامی امریکا، روسیه ممکن است جنگی تمام عیار را علیه اوکراین آغاز کند که تانک‌هایشان ظرف ۴۸ ساعت توانایی رسیدن به کیف را داشته باشند.

مقامات امریکایی هشدار داده اند که روسیه پس از استقرار گستردۀ نظامیان خود در مرز اوکراین، ممکن بر آن کشور حمله کند. آنان مسکور را به متهم می‌کنند که با انجام تمرینات مشترک نظامی در بلاروس، با عث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود. ناتو گفته است که پس از جنگ سرد، این نخستین بار است که روسیه اقدام به چنین اعزام گستردۀ نیرو کرده است.

با اینحال، روسیه طرح هرنوع حمله بر اوکراین را رد کرده و مقام‌های روس همواره گفته اند که اقدامات نظامی اخیر آن کشور برای اهداف دفاعی است.

مقامات غربی می‌گویند که انتظار می‌رود روسیه ۳۰ هزار نظامی به شمول نیروهای ویژۀ عملیاتی و جت‌های جنگی سو-۳۵، سیستم دافع هوای اس-۴۰۰ و میزایل‌های اسکندر قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای را در بلاروس مستقر کند.

XS
SM
MD
LG