لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا به خواست‌های روسیه در مورد امنیت اروپا پاسخ کتبی ارایه کرد


جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۰ فبروری (۲۱ دلو) به گونهٔ جمعی به نمایندگی از وزیران خارجهٔ ۲۷ عضو این اتحادیه به خواسته‌های روسیه در مورد امنیت اروپا پاسخ کتبی ارایه کرد.

این در حالی است که سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه پیش از این هشدار داده بود که پاسخ جمعی اتحادیه اروپا به نامۀ وی که به گونهٔ جداگانه برای وزیران خارجهٔ ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در اواخر ماه جنوری فرستاده بود، منجر به توقف مذاکرات خواهد شد.

دپلومات‌های اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفتند که نامه‌های جداگانهٔ آقای لاوروف منحیث راهی برای ایجاد تفرقه بین اتحاد ۲۷ کشور عضو این پیمان تلقی می‌شود زیرا این کشورها همدردی‌های متفاوتی نسبت به مسکو و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه در صورت حمله بر اوکراین دارند.

کمیسیون اتحادیه اروپا و بخش اجرایی این اتحادیه گفتند که جوسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا برای نشان دادن وحدت بین اعضای این اتحادیه، به نمایندگی از همه کشورها پاسخ دهد.

سخنگوی کمیسیون اتحادیهٔ اروپا گفت: "کشورهای عضو اتحادیه اروپا موافقت کردند که نماینده عالی به پیام وزیر [خارجه] لاوروف عنوانی ۲۷ عضو، پاسخ دهد. "

سفارت روسیه در اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نامه را دریافت کرده است.

محتوای این نامه‌ها توسط هیچ یک از طرفین علنی نشده است، اما دپلومات‌ها گفته اند که این نامه‌ها پاسخ به نگرانی‌های روسیه در مورد امنیت در مرزهای غربی آن کشور و تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حل تنش ها از طریق دپلوماسی می‌باشد.

اتحادیه اروپا در حالی به نگرانی‌های مسکو پاسخ جمعی داده که روسیه تمرینات نظامی خود را امروز پنجشنبه دهم فبروری (۲۱ دلو) در بلاروس آغاز کرد.

مقامات ایالات متحده هشدار داده اند که روسیه پس از استقرار گستردۀ نظامیان خود در مرز اوکراین، ممکن بر آن کشور حمله کند. آنان مسکور را به متهم می‌کنند که با انجام تمرینات مشترک نظامی در بلاروس، با عث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود. ناتو گفته است که پس از جنگ سرد، این نخستین بار است که روسیه اقدام به چنین اعزام گستردۀ نیرو کرده است.

با اینحال، روسیه طرح هرنوع حمله بر اوکراین را رد کرده و مقام‌های روس همواره گفته اند که اقدامات نظامی اخیر آن کشور برای اهداف دفاعی است.

XS
SM
MD
LG