لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار بایدن و شی؛ تایوان در محراق گفتگو قرار داشت


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و شی جینپینگ، رییس جمهور چین، روز دوشنبه ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) در حاشیۀ نشست جی۲۰ یا نشست سران ۲۰ اقتصاد عمدۀ جهان در شهر بالی اندونیزیا با هم رو در رو ملاقات کردند.

آقای بایدن پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری گفت که در بحث "رقابت شدید" میان ایالات متحده و چین، جانب امریکا طرفدار منازعه نیست. او افزود: "مطلقاً باور دارم که به جنگ سرد جدید" با چین نیازی نیست.

حکومت چین گفته که رییس جمهور شی به بایدن گفته است که واشنگتن و بیجینگ علایق مشترک زیادی دارند. بر اساس گزارش‌ها، شی به بایدن گفته است که بیجینگ در صدد به چالش کشیدن ایالات متحده یا "تغییر نظم موجود بین‌المللی" نیست.

رییس جمهور بایدن بر حمایت دیرینۀ ایالات متحده از سیاست "چین واحد" تصریح کرد، اما از چین به خاطر "اقدامات فزایندۀ زورگویانه و پرخاشگرانۀ" علیه تایوان انتقاد کرد.

بر اساس اعلامیۀ مشترک میان ایالات متحده و چین که در سال ۱۹۷۹ میلادی امضا شد، موقف بیجینگ مبنی بر چین واحد، به رسمیت می شناسد. چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌پندارد.

همچنین، کانگرس ایالات متحده در اپریل ۱۹۷۹ میلادی قانونی را زیر نام "قانون تایوان" تصویب کرد. بر اساس این قانون،‌ امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

رییس جمهور شی در این دیدار تاکید کرده است که بحث تایوان "در محراق علایق" چین قرار داشته و "سنگ تهداب روابط سیاسی چین-ایالات متحده" می‌باشد. شی گفته است: "این خط قرمز نخست نباید در روابط چین-ایالات متحده عبور شود."

بایدن همچنین گفت که در این ملاقات سه ساعته با رییس جمهور شی در مورد تهاجم روسیه بر اوکراین نیز صحبت کرده است و هر دو رهبر باورمند اند که تهدید استعمال تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین "کاملاً غیرقابل قبول" است.

قصر سفید گفته است که بایدن و شی توافق کردند تا مقام‌های ارشد کلیدی دو کشور را صلاحیت دهند تا در زمینه‌هایی چون مقابله با تغییر اقلیم، مسایل مالی جهانی، صحت و ثبات غذایی همکاری کند.

پس از سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به تایوان که مایۀ خشم شدید چین شد، بیجنیگ تماس‌ها با مقام‌های امریکایی را در برخی زمینه‌ها به شمول مذاکرات تغییر اقلیم متوقف کرد. در پی توافق دو رهبر، قرار است انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، برای تداوم گفتگوها میان دو کشور به بیجینگ سفر کند.

بایدن و شی در هوتل مجللی در جزیرۀ بالی اندونیزیا، جاییکه نشست جی‌۲۰ برگزار شده است، احوال‌پرسی گرمی کردند.

بایدن در سخنرانی افتتاحیۀ نشست جی۲۰ گفت: "به عنوان رهبران کشورهای مان، به نظرم مسوولیت مشترک داریم تا نشان دهیم که چین و ایالات متحده می‌توانند اختلافات را مدیریت کنند، از مبدل شدن رقابت به چیزی نزدیک به نزاع جلوگیری کنند و راه‌هایی را برای کار مشترک بر مسایل فوری جهانی که مستلزم همکاری دوجانبۀ مان است، پیدا کنند."

شی نیز خطاب به بایدن گفت که "مسیر درست را ترسیم کرده" و روابط میان چین و ایالات متحده را "ارتقا" بخشد. او برای "تبادلۀ راستین و عمیق دیدگاه‌ها" با بایدن ابراز آمادگی کرد.

روابط واشنگتن و بیجینگ در چند سال اخیر به دلیل اختلاف روی برخی مسایل، از جمله اقتصاد، تجارت، حقوق بشر و امنیت پرتنش بوده است.

قصر سفید گفته است که بایدن در دیدار با شی نگرانی خود را در مورد اقدامات چین در شین‌ژیانگ، تبت و هانگ کانگ و نیز بازداشت برخی شهروندان امریکایی در چین مطرح کرده است.

همچنین، رییس جمهور ایالات متحده به همتای چینی خود گفته است که رویکردهای اقتصادی چین به مردم امریکا و جهان آسیب می‌رساند.

پس از احراز کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده، این نخستین دیدار رو در روی بایدن با رییس جمهور چین بوده است، آنچه رییس جمهور شی بر اهمیت آن تاکید کرده و گفت هیچ گونه ارتباط تلیفونی، ویدیویی یا کتبی جاگزین صحبت رو در رو شده نمی‌تواند.

XS
SM
MD
LG