لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن در نخستین سفر به صفت رییس جمهور امریکا به اروپا رفت


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه نهم جون (۱۹جوزا) در نخستین سفر خارجی به عنوان رییس جمهور عازم اروپا شد.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای بایدن در نخستین سفرش در نشست هفت اقتصاد بزرگ جهان یا گروه جی-۷ در بریتانیا شرکت کرده و سپس برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو ناتو به بروکسل خواهد رفت.

باوجود افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو، قرار است رییس جمهور جوبایدن به تاریخ ۱۶ جون با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در ژنیو دیدار کند.

رییس جمهور بایدن هنگام عزیمت به بریتانیا گفت که هدف از سفرش تقویت روابط امریکا با متحدان‌اش است. او گفت : "این سفر برای پوتین و چین روشن خواهد ساخت که اروپا و ایالات متحده متحد استند."

آقای بایدن همچنین گفت که او ستراتیژی جدیدی را برای دسترسی جهانی به واکسین کووید۱۹ اعلام خواهد کرد.

ایالات متحده بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال خود را واکسین کرده است، درحالیکه شماری از کشورهای فقیر در افریقا و جاهای دیگر به پیمانه‌ای بسیار اندک واکسین دریافت کرده اند.

آقای بایدن قبل از نشست جی ۷ با بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا ملاقات خواهد کرد.

آقای بایدن قرار است در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز ملاقات کند.

ملاقات با پوتین

هرچند جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا خواستار برخورد سخت‌گیرانه‌ای با مسکو شده و در جریان سه ماه نخست ریاست جمهوری اش دو بار تعزیرات بر مقامات روسی وضع کرده است، اما پیشنهاد دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود را نیز در ماه اپریل مطرح کرده بود.

آقای بایدن در نخستین گفتگوی تلیفونی‌اش با رییس جمهور پوتین، صریحاً به رهبر روسیه گفت که ایالات متحده کرملین را مسوول دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا می‌داند.

افزون بر آن آقای بایدن در مصاحبه‌ای با شبکه ای بی سی گفته بود که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه باید "بهای اعمال شریر" خود را بپردازد.

در جریان ماه‌های اخیر، روابط روسیه و امریکا یک بار دیگر کشیده شده است. مسایل مختلفی از جمله ادعای مداخلۀ روسیه در انتخابات امریکا، افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین و وخامت اوضاع صحی الکسی نوالنی، منتقد رییس جمهور روسیه در زندان، این تنش‌ها را تشدید کرده است.

آقای پوتین در چهار سال گذشته با دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده رابطه دوستانه‌تری داشت. آقای ترمپ در دوران ریاست جمهوری خود همواره از پوتین تمجید کرده و گزارش ادارات استخباراتی مبنی بر دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG