لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بریتانیا: افغانستان ممکن به سمت جنگ داخلی برود


لوی درستیز قوای مسلح بریتانیا هشدار داده است که احتمال دارد افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی به سمت جنگ داخلی برود.

نیک کارتر پس از اعلام خبر خروج شمار بیشتر سربازان بریتانیایی از افغانستان گفت که "متحمل" است که دولت این کشور بدون نیروهای خارجی سقوط کند.

آقای کارتر گفت، افغانستان ممکن وضعیتی مانند جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ را تجربه کند؛ وضعیتی که "در آنجا شما می توانید فرهنگ جنگ‌سالاری و در برخی از نهادهای مهم مانند نیروهای امنیتی کشور انقسام برمبنای ملیت و قوم را مشاهده کنید. "

لوی درستیز قوای مسلح بریتانیا افزود: "اگر این اتفاق بیافتد، من حدس می‌زنم که طالبان بخشی از کشور را کنترول خواهند کرد. البته آنها نمی‌توانند تمام کشور را کنترول کنند."

همزمان با این، بوریس جانسن صدر اعظم بریتانیا روز پنجشنبه هشتم جولای (۱۷ سرطان ) با تمجید از کارکردهای نیروهای بریتانیایی در افغانستان و ضمن تایید "خطرات" فرا روی افغانستان، در پارلمان این کشور گفت: "همه نیروهای بریتانیایی ناتو در افغانستان در حال بازگشت به کشورشان اند."

آقای جانسن گفت: "به دلایل واضح، من برنامه برگشت آنان را فاش نمی‌کنم، اگرچه می‌توانم به مجلس (پارلمان) بگویم که بیشتر پرسونل ما قبلاً آنجا را ترک کرده اند."

نیروهای بریتانیایی برای بار نخست در سال ۲۰۰۱ در پی حملات ۱۱ سپتمبر به ایالات متحده به افغانستان اعزام شدند و تا سال ۲۰۱۴ نقش عمده‌ای در عملیات های جنگی داشتند. در مجموع در دو دهه حضور در افغانستان، حدود ۴۵۷ سرباز بریتانیایی در این کشور کشته شده اند.

صدراعظم بریتانیا گفت که او چالش های پیش روی افغانستان را دست کم نمی‌گیرد و افزود که دولت بریتانیا به ارایه کمک های توسعه‌ای خود به حکومت افغانستان ادامه می دهد.

آقای جانسن افزود:"امیدوارم که هیچ کس چنین استنباط غلط نکند که گویا خروج نیروهای ما به نوعی به معنای پایان تعهد بریتانیا به افغانستان است."

صدراعظم بریتانیا خطاب به قانون گذاران این کشور گفت که بریتانیا به نقش خود در افغانستان افتخار می‌کند. او افزود که در طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌هایی در زمنیهٔ حقوق زنان و تحصیلات صورت گرفته و هیچ حمله‌ای از افغانستان علیه غرب انجام نشده است.

وی گفت: "هیچ کس نباید به دستاوردهای ۲۰ سال گذشته شک کند، اما همچنین نمی‌توانیم از واقعیت شرایط سخت امروز چشم بپوشیم. درست است که طالبان در مناطق روستایی به سرعت در حال پیشرفت استند، اما این بدان معنا نیست که ... پیروزی آنها در سرتاسر افغانستان تضمین شده است."

براساس برنامهٔ قصر سفید و ناتو، روند خروج حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز شد، و قرار است تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده نیز گفته است که روند خروج نیروها از افغانستان بیش از ۹۰ در صد تکمیل شده است.

XS
SM
MD
LG