لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن دستور تحقیق بیشتر در مورد منشای همه گیری کووید۱۹ را داد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به مقامات استخباراتی این کشور دستور داده است تا تحقیقات را در مورد شناسایی منشای همه‌گیری کووید۱۹ را "مضاعف" کرده و در مدت ۹۰ روز در زمینه به وی گزارش دهند.

آقای بایدن روز چهارشنبه ۲۶ می (پنجم جوزا) همچنین به لابراتوارهای ملی ایالات متحده دستور داد تا ادارات استخباراتی را در این راستا همکاری کنند.

رییس جمهور بایدن از چین خواست تا با محققان بین المللی در پیدا کردن منشای این همه گیری همکاری کند.

از آغاز تصدی ریاست جمهوری در ۲۰ جنوری سال روان، رییس جمهور بایدن زیر فشار و انتقاد قانونگذاران جمهوریخواه قرار داشت که چرا در زمینۀ شناسایی منشای کروناویروس جدی عمل نکرده و بر چین فشار وارد نمی‌کند.

پیش از این، شماری از جمهوری‌خواهان به شمول دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده تاکید کرده اند که کروناویروس نه به طور طبیعی در اثر تماس انسان با یک حیوان آلوده بلکه در نتیجۀ یک حادثه از لابراتوارهای تحقیقاتی شهر ووهان چین به بیرون گسترش یافته است. چین این ادعاها را به شدت رد کرده است.

انستیتیوت ویروس‌شناسی ووهان چین، نمونه های گسترده‌ای از کروناویروس را جمع آوری کرده بود و این عمل به اتهاماتی منتج شد که گویا کروناویروس از همین‌جا به ساحات اطراف سرایت کرده و در نهایت به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.

سازمان جهانی صحت پس از تحقیقات دو هفته‌ای در شهر ووهان چین در ماه فبروری سال روان اعلام کرد که به نظر می‌رسد کروناویروس از یک لابراتوار چینی نه بلکه از حیوان به انسان سرایت کرده باشد.

در تیم تحقیقاتی سازمان جهانی صحت، متخصصین از ۱۰ کشور گردهم آمده بودند و دو هفته را در ووهان سپری کردند؛ جاییکه آنان از طریق ویدیو کنفرانس از یک هوتل تحقیقات شان را انجام دادند.

اما دامنیک دوایر، کارشناس بیماری‌های عفونی آسترالیا و یکی از محققان تیم پژوهشی سازمان جهانی صحت که برای تحقیق در مورد منشای اصلی کووید۱۹ به شهر ووهان سفر کرده بود، گفته است که چین از دادن اطلاعات در مورد نخستین واقعات این بیماری امتناع ورزید.

آقای دوایر می‌گوید که تیم پژوهشی آنان اطلاعات کامل ۱۷۴ بیمار در اولین مرحله شیوع کروناویروس در دسمبر ۲۰۱۹ و نیز موارد دیگری را درخواست کرده بودند، اما مقامات چینی تنها خلاصه اطلاعات را در اختیار آنان قرار دادند.

آقای بایدن در بیانیه‌ای گفته است که ادارات استخباراتی در مورد این دو سناریو هم‌نظر اند و باور دارند که معلومات کافی وجود ندارد تا یک تیوری را بر تیوری دیگر رجحان بخشد.

او گفت: "ایالات متحده همچنین با شرکای همفکر خود در سراسر جهان همکاری خواهد کرد تا چین را تحت فشار قرار دهد تا در یک تحقیق بین المللی کامل ، شفاف و مبتنی بر شواهد شرکت کند و زمینۀ دسترسی به همه اطلاعات و شواهد را فراهم سازد."

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید روز سه شنبه گفت که قصر سفید از تحقیقات جدید سازمان جهانی صحت در چین حمایت می‌کند. اما افزود که یک تحقیق موثر "نیاز دارد که چین بالاخره اقدام کند و اجازه دسترسی به اطلاعاتی را بدهد که برای تعیین منشای [این بیماری] ضروری است."

سفارت چین در واشنگتن، بدون اشاره به دستور بایدن، قوه‌های سیاسی را متهم کرد که به جای پرداختن به مبارزه با همه‌گیری کروناویروس، به دنبال "بازی ملامت کردن" استند.

سفارت چین روز چهار شنبه با نشر بیانیه‌ای گفت: "کارزار متهم کردن و مقصر دانستن دوباره برمی گردد و تیوری توطیۀ "نشات از لابراتوار" دوباره در حال ظهور است. "

کروناویروس برای نخستین‌بار در دسمبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به همه‌گیری جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا روز پنجشنبه ۲۷ می (ششم جوزا) در سراسر جهان بیش از ۱۶۸ میلیون و ۴۷۱هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG