لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: جنگ روسیه 'نسل کشی' برای 'زدودن' اوکراین است


جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید جنگ روسیه در اوکراین به منزله "نسل کشی" است و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را متهم کرد که تلاش می کند " حتا ایدهٔ اوکراینی بودن را از بین ببرد".

آقای بایدن روز سه شنبه ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) در جریان سخنرانی در ایالت آیووا گفت که رییس جمهور روسیه در حال نسل‌کشی علیه اوکراین است.

اما سپس او در پاسخ به پرسش خبرنگاری که خواستار وضاحت بیشتر در مورد کاربرد واژهٔ "نسل کشی" شد، تاکید کرد: "بله، من آن را نسل‌کشی نامیدم. واضح‌تر و واضح‌تر شده است که پوتین فقط سعی دارد مفهوم اوکراینی بودن را از بین ببرد. "

او اضافه کرد که "میزان شواهد مربوط به این موضوع نسبت به هفته گذشته در حال افزایش است".

اما کرملین روز چهارشنبه ۱۳ اپریل اظهارات آقای بایدن را "غیرقابل قبول" خواند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: "ما به شدت مخالفیم و هرگونه تلاش برای تحریف اوضاع به این شکل را غیرقابل قبول می‌دانیم، به ویژه از جانب رییس جمهور ایالات متحده به سختی قابل قبول است".

وارد کردن این اتهام به پوتین درحالی صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور امریکا هفته گذشته از استفادهٔ این واژه برای اشاره به جنایات صورت گرفته در بوچا ابا ورزیده بود و صرف به واژهٔ "جنایات جنگی" بسنده کرده بود.

کشف ده‌ها جسد و گور دسته‌جمعی در شهر بوچا که تحت اشغال روسیه بود، خشم جهانیان را نسبت به اقدامات روسیه در این شهر برانگیخته است، اگرچه کرملین می‌گوید که در این کشتارها نقشی نداشته است و آن را صحنه سازی و جعلی می‌خواند.

اظهارات آقای بایدن مورد تمجید ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین قرار گرفت، که رهبران غربی را تشویق کرده بود که از این اصطلاح برای توصیف تهاجم روسیه به کشورش استفاده کنند.

آقای زیلینسکی در تویتی نگاشته است:"سخنان واقعی از یک رهبر واقعی. نامیدن چیزها به نام آنها برای ایستادگی در برابر شیطان ضروری است. ما از کمک های ایالات متحده تا کنون قدردانی می‌کنیم و برای جلوگیری از جنایات بیشتر روسیه به سلاح های سنگین بیشتری نیاز داریم. "

اما امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه در اظهار نظرهای خود روز چهارشنبه ۱۳ اپریل از استفادهٔ واژه نسل کشی خودداری کرد، اما گفت: "آنچه امروز اتفاق می افتد دیوانگی است. این وحشیگری باورنکردنی و بازگشت به جنگ در اروپا است. اما در عین حال به واقعیت‌ها نگاه می‌کنم و می‌خواهم به نهایت تلاش خود ادامه ‌دهم تا جنگ را متوقف کرده و صلح را بازگردانم. "

او افزود که این ثابت شده است که اردوی روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده است اما شاید تشدید لفاظی‌ها، ما را در بدست آوردن هدف ما کمک نکند.

براساس معاهدهٔ سازمان ملل متحد،که ایالات متحده نیز یکی از امضا کنندگان آن می‌باشد، نسل کشی اقداماتی اند که "به قصد نابود کردن کلی یا جزیی یک ملت، قوم، نژاد یا مذهب انجام می شود."

رهبران پیشین امریکا اغلب از استفاده این واژه طفره می‌رفتند، زیرا براساس کنوانسیون بین‌المللی، کشورهای امضاکننده مجبور اند پس از شناسایی رسمی نسل‌کشی، مداخله کنند.

با اینحال، رییس جمهور بایدن گفت که تصمیم گیری در مورد اینکه آیا رفتار روسیه در اوکراین مطابق معیارات بین المللی نسل کشی است یانه، به عهده وکلا خواهد بود، اما گفت: "به نظر من مطمیناً چنین است."

XS
SM
MD
LG