لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: امریکا معلومات 'معتبر' دارد که روسیه ممکن سلاح کیمیایی را در اوکراین استعمال کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز سه شنبه ۱۲ اپریل (۲۳ حمل) گفت که امریکا "معلومات معتبر" را در اختیار دارد که روسیه ممکن در حملات خود بر شهر ماریوپول اوکراین ''سلاح کیمیایی'' استعمال کند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که او "در موقفی نیست" تا اتهامات اخیر را تایید کند که گویا مسکو در شهر استراتیژیک بندری ماریوپول سلاح کیمیایی را استعمال کرده است.

اما آقای بلینکن در ادامه گفت: "ما معلومات معتبری را داریم که قوای روسی ممکن عوامل مختلف به شمول گاز اشک‌آور مخلوط با مرکبات کیمیایی را برای کنترول شورش استعمال کند‌. [زیرا استعمال چنین مواد] می‌تواند تاثیرات قویتر برای تضعیف جنگجویان و غیرنظامیان اوکراینی داشته باشد و این بخشی از کمپاین تهاجمی [روسیه] برای تصرف ماریوپول است."

خبرگزاری فرانس‌پرس از قول وزیر خارجهٔ امریکا گزارش داده است که ایالات متحده معلومات خود را با حکومت اوکراین همواره شریک می‌سازد و واشنگتن با متحدین و شرکای خود در تماس مستقیم است.

آقای بلینکن همچنین به خبرنگاران گفت که امریکا تلاش می‌کند تا دریابد که در واقع چه چیزی در حال رخ دادن است و افزود که استعمال سلاح کیمیایی، یک نگرانی واقعی است.

برای نخستین بار نظامیان اوکراینی روز دوشنبه گزارش دادند که یک طیارهٔ بی‌سرنشین روسی در شهر ماریوپول بالای نیروها و غیرنظامیان اوکراینی ''مواد زهری'' را پرتاب کرد. قوای اوکراینی ادعا کرده است که پس از پرتاب این ''مواد زهری'' مردم در شهر ماریوپول "نارسایی تنفسی و مشکلات عصبی" را تجربه کردند.

اندری بیلتسکی، یک نظامی ارشد اوکراین، در یک پیام ویدیویی که از طریق تلگرام نشر شد، گفته است که "سه نفر دارای علایم واضح مسمومیت با مواد کیمیایی جنگی استند، اما بدون عواقب فاجعه‌بار".

آقای بیلتسکی قوای روسی را متهم به استعمال سلاح کیمیایی در شهر بندری ماریوپول کرد.

قانونگذاران اوکراینی نیز روسیه را به استعمال سلاح کیمیایی در شهر ماریوپول متهم کرده اند،‌ اما خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده که صحت و سقم این ادعاها را مستقلانه تایید نتوانسته است.

مقام های مسکو تا حال در مورد این اتهامات تبصره نکرده اند.

شهر بندری ماریوپول از چندین هفته به این‌سو در محاصرهٔ قوای روسی قرار داشته است و نیروهای اوکراینی هشدار داده اند که این شهر ممکن به دست قوای روسیه سقوط کند.

XS
SM
MD
LG