لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به اوکراین: استراتیژی ما در مقابل روسیه کارا است 


ایالات متحده تلاش دارد به اوکراین اطمینان دهد که استراتیژی واشنگتن برای جلوگیری از تهاجم نظامی روسیه کارا خواهد بود. این در حالی است که واشنگتن فرستادن نیروها برای دفاع از خاک اوکراین را رد کرده است.

قصر سفید می‌گوید که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز نهم دسمبر (۱۸ قوس) در حدود یک و نیم ساعت از طریق تلیفون با ولادیمیر زیلینکسی، رییس جمهور اوکراین صحبت کرد و در مورد مباحث‌اش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به او معلومات داد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید به خبرنگاران گفت که رییس جمهور بایدن همچنان تلاش کرد حمایت و تعهد "ما را از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در زمان حملهٔ روسیه برجسته سازد".

رییس جمهور اوکراین نیز در صفحهٔ تویتراش نوشته است که در جریان مکالمهٔ تلیفونی با آقای بایدن در خصوص گزینه‌های احتمالی برای حل تنش‌ها در شرق اوکراین و اصلاحات داخلی در این کشور نیز بحث شد.

رییس جمهور بایدن همچنان امروز از طریق تلیفون با رهبران "گروه بخارست نه" صحبت کرد.

گروه بخارست نه، شامل بلغاریا، جمهوری چک، استونیا، هنگری، لتویا، لتوانیا، پولند، رومانیا و سلواکیا است؛ کشورهای که متحدین بخش شرقی ناتو را تشکیل می‌دهند.

اوکراین و متحدین اروپای شرقی واشنگتن از ایالات متحده خواستار کمک‌های دفاعی و سایر معاونت‌ها در زمان تهاجم احتمالی روسیه بر اوکراین، شده اند.

پیش از این، یک مقام قصر سفید ضمناً گفته بود که رییس جمهور امریکا به رییس جمهور روسیه واضح خواهد ساخت که در صورت داخل شدن نیروهای این کشور به اوکراین، متحدین ناتو در شرق اروپا خواستار حضور نیروها، قابلیت‌ها و تمرینات بیشتر خواهند شد و امریکا به آن پاسخ مثبت خواهد داد.

اوکراین تخمین کرده است که در حدود ۱۰۰ هزار نیروی روسی در نزدیک مرز این کشور مستقر شده اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا امروز در مورد شمار نیروهای روسی در مرز با اوکراین تبصره نکرد، اما گفت که نیروهای روسی حضور شان را ثابت نگهداشته اند و امریکا آنرا از نزدیک نظارت می‌کند.

رییس جمهور ایالات متحده به روز چهارشنبه احتمال فرستادن نیروهای امریکایی به اوکراین را رد کرد و به خبرنگاران گفت که این گزینه برای دفاع از تهاجم روسیه بر اوکراین، وجود ندارد.

مسکو امروز اتهام وارد کرد که غرب در اهمیت تحرکات نیروهای آن کشور "اغراق" می‌کند و گزارش‌ها در مورد آمادگی روسیه برای تهاجم بر اوکراین را "دروغ" خواند.

خبررسانی تاس روسیه از والری گراسیموف، لوی درستیز روسیه نقل کرده که گفته است، تحویلدهی هلیکوپتر‌ها، طیاره‌های بی‌سرنشین و سایر طیارات به اوکراین "مقامات این کشور را به سوی اقدامات فوری و خطرناک سوق می‌دهد".

در این حال، احتمال دارد مذاکرات به سطح بلند دیگر میان امریکا، روسیه و سایر کشورهای ناتو نیز راه اندازی شود که به گفتهٔ رییس جمهور بایدن در اواخر هفتهٔ جاری صورت خواهد گرفت.

کیف از الحاق شبه جزیرهٔ کریمیه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به اینسو با جدایی طلبان طرفدار روسیه در مناطق شرقی دونتسک و لوگنسک درگیر است.

XS
SM
MD
LG