لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن در مورد اوکراین به پوتین هشدار داد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در ملاقات مجازی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از واکنش قوی اقتصادی غرب در برابر حملۀ احتمالی روسیه بر اوکراین هشدار داد.

دیدار مجازی و صحبت ویدیویی جو بایدن و ولادیمیر پوتین پیش از چاشت سه شنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) صورت گرفت و کم و بیش دو ساعت دوام کرد.

اندکی پس از پایان تماس ویدیویی دو رهبر، قصر سفید با نشر بیانیه‌ای گفت: "رییس جمهور بایدن نگرانی عمیق ایالات متحده و متحدان اروپایی مان را در مورد افزایش حضور نظامی روسیه در اطراف اوکراین ابراز داشته و روشن ساخت که ایالات متحده و متحدان ما به تشدد نظامی [روسیه] با تدابیر قوی اقتصادی و دیگر تدابیر پاسخ خواهد داد."

در بیانیۀ قصر سفید آمده است که رییس جمهور بایدن به حمایت از "حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین" تاکید کرده و خواستار کاهش تشدد و توسل به دپلوماسی شد.

قصر سفید گفته است که هر دو رهبر توافق کردند تا تیم‌های دو طرف در پی این ملاقات با هم دیدار کنند و نیز اینکه اقدام آیندۀ ایالات متحده "در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای" واشنگتن صورت خواهد پذیرفت.

در همین حال کرملین نیز روز سه شنبه پس از ملاقات مجازی این دو رهبر، با نشر اعلامیه ای گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ملاقات مجازی که با جو بایدن، همتای امریکایی خود داشت، خواستار ضمانت های امنیتی قابل اجرا در مورد عدم گسترش ناتو شده است.

در اعلامیه کرملین همچنین آمده است که رییس جمهور پوتین به جو بایدن گفته است که ناتو حضور نظامی خود را در نزدیک مرز های روسیه تقویت کرده و تلاش دارد تا اوکراین را اشغال کند.

در این اعلامیه آمده که پوتین از بایدن خواستار ضمانت های قابل اعتبار و قانونی در مورد عدم گسترش ناتو به سوی شرق و همچنان عدم استقرار دستگاه های پرتاب سلاح های تهاجمی در کشور های همسایه روسیه شده است.

روسیه از طرح تهاجم بر اوکراین انکار می‌کند، اما تصاویر ماهواره‌ای حاکی از استقرار گستردۀ نظامیان روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است که نگرانی از وقوع جنگ در اروپا را شدت بخشیده است.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که افزون بر بحث در مورد اوکراین و مسایل دوجانبه، دو رهبر در مورد مسایل امنیتی منطقه از جمله وضعیت در افغانستان نیز صحبت کردند. اما تا کنون جزییاتی در مورد این بحث پیرامون افغانستان تا کنون در دست نیست.

برخلاف تماس ویدیویی سه هفته قبل آقای بایدن با شی جینپینگ، رییس جمهور چین که در اتاق مفشن روزولت در قصر سفید برقرار شد و در آن خبرنگاران نیز برای دقایق نخست دعوت شده بودند، ملاقات مجازی وی با رییس جمهور پوتین در اتاق وضعیت قصر سفید و پشت درهای بسته صورت گرفت.

جین ساکی، سخنگوی قصرسفید روز دو شنبه گفت که اوکراین در صدر اجندای بحث دو رهبر قرار دارد. او گفت: "این ملاقات فرصتی است تا طیفی از موضوعات در خصوص روابط میان ایالات متحده و روسیه، از جمله ثبات استراتیژیک، مسایل سایبری و منطقه‌ای بحث شود؛ اما واضحا می توانید انتظار داشته باشید که نگرانی‌های ما در بارۀ فعالیت های‌نظامی در سرحد [اوکراین]، بخش برجستۀ این بحث خواهد بود."

رییس جمهور بایدن روز دوشنبه ششم دسمبر با رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا پس از آن صحبت کرد که قدرت‌های غرب تصمیم گرفتند که به حاکمیت اوکراین باید احترام گذاشته شود.

یک مقام ارشد قصر سفید به خبرنگاران گفت که پس از ملاقات با رییس جمهور روسیه، آقای بایدن به زودی در مورد موضوعات بحث شده به ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین معلومات خواهد داد.

آقای زیلینسکی روز دوشنبه، از صفوف سربازان اوکراینی در ساحۀ مرزی دونیتسک دیدار کرد و گفت که اردوی کشورش قادر به دفاع در برابر تهاجمات روسیه اند.

XS
SM
MD
LG