لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور بایدن: در مقابله با چالش‌ها، دموکراسی پیروز شد


جو بایدن، به صفت ۴۶مین رییس جمهور ایالات متحده امروز ۲۰ جنوری (اول دلو) حلف وفاداری یاد کرد و جان رابرتس، قاضی القضات ایالات متحده، مراسم تحلیف را بر آقای بایدن انجام داد.

آقای بایدن در نخستین سخنرانی به صفت رییس جمهور ایالات متحده گفت که امریکا در مقابل چالش‌ها ایستاد و در نهایت دموکراسی این کشور پیروز شد.

در جریان این سخنرانی، آقای بایدن بیشتر بر اتحاد امریکایی‌ها، مبارزه با نژادپرستی و آزادی دین و فاصله گرفتن از برتری جویی بر اساس رنگ پوست و نژاد تاکید کرد.

آقای بایدن همچنان گفت چیز‌هایی است که باید ترمیم شود و کارهایی است که باید انجام یابد. او به گونۀ مشخص گفت که تروریزم داخلی و برترجویی سفید پوستان از چیزهایی است که باید درمقابل آن ایستاد و مبارزه کرد و تعهد کرد که عدالت نژادی را تامین خواهد کرد.

رییس جمهور بایدن از امریکایی ها خواست تا برای متحد ساختن این کشور با او بپیوندند تا در مقابل افراطگرایی و نفرت و برای مهار کردن کروناویروس مبارزه صورت گیرد.

او بدون اشارهٔ مستیقم به رویداد مشخضی گفت که زمان آن رسیده است تا در مقابل آنچه که از دیرزمانی مردمان این کشور را از هم جدا کرده، مبارزه شود.

او افزود که اکنون زمان آن است تا باهم در مقابل هرج و مرج و چالش مبارزه شود، و از امریکایی‌ها خواست تا از همین اکنون به همدیگر گوش فرا دهند، با همدیگر ببینند و باید فرهنگ تولید و دست کاری حقایق پایان یابد زیرا امریکا بهتر از این چنین اقدامات است.

رییس جمهور جدید ایالات متحده گفت که ۱۰۸ سال پیش در شهر واشنگتن دی سی تلاش صورت گرفت تا از زنانی جلوگیری شود که می‌خواستند حق رای دادن داشته باشند، اما امروز برای نخستین بار یک زن را منحیث معاون رییس جمهور انتخاب شد.

او در خطاب به افرادی که در انتخابات از او حمایت نکرده اند گفت که اگر با دیدن کار او هنوز هم با او توافق ندارند مشکل نیست چون همین را دموکراسی گویند و او رییس جمهور تمام امریکایی‌ها است و برای آنانی که از او حمایت نکرده اند نیز به همان اندازه مبارزه خواهد کرد که برای حامیانش می‌کند.

اقای بایدن گفت که باید سیاست را کنار بگذاریم و مانند یک ملت در مقابل این همه‌گیری کروناویروس مبارزه کنیم؛ ویروسی که سبب مرگ بی از ۴۰۰ هزار نفر در امریکا شده است. او از همه خواست تا برای لحظه‌ای برای احترام به کسانی در این همه‌گیری زندگی شان را از دست داده اند، سکوت و دعا کنند.

رییس جمهور بایدن افزود که امریکا با حمله بر دموکراسی و حقیقت، ویروس مهلک، نابرابری روز افزون، نژادپرستی سیستماتیک، بحران اقلیمی مقابل است و به گفتۀ وی امریکایی‌ها باز هم به آزمون کشیده خواهند شد، اما تاکید کرد که در کنار هم "کارهای زیادی است که باید انجام دهیم" و با جسارت باید عمل کرده و "صفحهٔ جدیدی را در تاریخ امریکا خواهیم نوشت".

او در خطاب به جهانیان گفت که امریکا به آزمون کشیده شد، اما قویتر عرض اندام کرده است. او گفت: "ما ایتلاف‌های خویش را ترمیم و یک بار دیگر با جهان تعامل خواهیم کرد، نه برای اینکه به چالش‌های گذشته پاسخ گفته باشیم، بلکه برای چالش‌های امروز و فردا. ما روابط خویش را دوباره احیا خواهیم کرد."

جو بایدن علاوه کرد که امریکا برای صلح، ترقی و امنیت جهان یک شریک قوی و قابل اعتماد خواهد بود.

آقای بایدن تعهد کرد که از قانون اساسی، دموکراسی و امریکا دفاع خواهد کرد، به مردم خدمت خواهد کرد و به گفتۀ خودش به قدرت نه بلکه به مسوولیت‌‌اش خواهد اندیشید.

دقایقی پیش از آقای بایدن ، کاملا هریس، منحیث معاون ریاست جمهوری ایالات متحده سوگند وفاداری یاد کرد.

آقای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۳۰۶ رای انتخاباتی بر حریف‌اش، دونالد ترمپ پیروز شد. آقای ترمپ ۲۳۲ رای انتخاباتی کسب کرده بود. برای برنده شدن در انتخابات یک کاندید باید ۲۷۰ رای انتخاباتی کسب می‌کرد.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده رسم چند دهه پیش را زیر پا کرد و برخلاف دیگر روسای جمهوری امریکا در مراسم تحلیف جا نشین خود شرکت نکرد و به جای وی مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا در این مراسم حضور داشت.

آقای ترمپ صبح چهارشنبه، ساعاتی پیش از انجام تحلیف آقای بایدن، قصر سفید را ترک کرد و پس از حضور در مراسم مختصر تشریفاتی در پایگاه هوایی اندرو که در آن اعضای خانواده و شمار اندکی از هواداران آقای ترمپ حضور داشتند، در آخرین پرواز ایر فورس یک – طیارۀ مخصوص رییس جمهور امریکا – به سمت فلوریدا پرواز کرد.

XS
SM
MD
LG