لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به پوتین: حمله به اوکراین با 'پاسخ قاطعانه' امریکا و متحدان‌اش مواجه خواهد شد


با تداوم بحران اوکراین و افزایش احتمال تهاجم روسیه به این کشور، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین امروز شنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) گفتگو کردند.

بر اساس اعلامیه قصر سفید، آقای بایدن در این تماس تلیفونی به همتای روسی‌اش گفته است که اگر روسیه مجدداً به اوکراین حمله کند، ایالات متحده، همراۀ متحدان و شرکایش قاطعانه پاسخ خواهند داد و هزینه‌های سریع و شدیدی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.

آقای بایدن به همتای روس خود تاکید کرده که تهاجم مجدد روسیه به اوکراین رنج گسترده انسانی را به همراه خواهد داشت و جایگاه روسیه را در جهان تضعیف خواهد داد.

در بیانیهٔ قصر سفید آمده است که بایدن به وضوح گفته است در حالیکه امریکا آماده مشارکت در دپلوماسی است، به همان اندازه برای سناریوهای دیگر در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود، آمادگی دارد.

به گزارش رویترز این تماس تلیفونی که از ساعت ١١ صبح به وقت شرق امریکا آغاز شد، مدت ۶۲ دقیقه ادامه یافت.

همزمان، یک مقام فرانسوی اعلام کرد که جو بایدن و امانویل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، قرار است پس از تماس تلیفونی روسای جمهوری امریکا و روسیه با یکدیگر تلیفونی گفتگو کنند.

آقای مکرون صبح امروز و پیش از تماس آقایان بایدن و پوتین، برای مدت ٩٠ دقیقه با همتای روس خود تلیفونی صحبت کرده و به رییس جمهوری روسیه گفته است که مذاکرات واقعی با تشدید بحران بر سر اوکراین ناسازگار است.

مقامات ریاست جمهوری فرانسه گفته اند که آقای پوتین در این گفتگو مطلبی نگفته که حاکی از آمادگی روسیه برای تهاجم به اوکراین باشد.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز گفته است که اگر پوتین تصمیم به حمله بگیرد، واشنگتن تحریم‌های اقتصادی سریعی را اعمال خواهد کرد.

بلینکن پس از دیدار با رهبران اقیانوس آرام در فیجی به خبرنگاران گفت: "من همچنین امیدوار استم که او [پوتین] راه تجاوز مجدد را انتخاب نکند و راه دپلوماسی و گفتگو را انتخاب کند. اما اگر این کار را نکند، ما آماده استیم. "

در مقابل سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک تماس تلیفونی با آقای بلینکن، ایالات‌متحده امریکا را به راه‌اندازی کارزار تبلیغاتی علیه کشورش درباره حمله احتمالی به اوکراین متهم کرده است.

آقای لاوروف همچنین گفت که امریکا و اتحادیه اروپا، درخواست‌های امنیتی روسیه را نادیده گرفته اند.

افزون بر آن، لوید آستن و سرگی شویگو، وزرای دفاع امریکا و روسیه امروز شنبه ۱۲فبروری در تماس تلیفونی افزایش حضور نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه و امتداد مرز با اوکراین را به بحث گرفتند. ​

وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد که به اکثر کارکنان امریکایی سفارت این کشور در کیف دستور داده سفارت را ترک کنند و سایر شهروندان امریکایی نیز باید فوراً از اوکراین خارج شوند.

بریتانیا، پرتگال، استرالیا، نیوزیلند، آلمان، ایتالیا، و بسیاری کشورهای دیگر نیز از شهروندان خود خواسته‌ اند تا فوراً اوکراین را ترک کنند.

مقامات امریکایی مجدداً هشدار داده‌اند که افزایش حضور نظامی هوایی، زمینی و دریایی روسیه در نزدیکی اوکراین به نقطه‌ای رسیده که تهاجم ممکن است در مدت زمان کوتاهی آغاز شود.

منابع غربی می‌گویند روسیه با آوردن بیش از ١٠٠ هزار نیروی نظامی به پشت مرزهای مشترک با اوکراین، قصد حمله به این کشور را دارد، اما روسیه همواره این ادعا ها را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG