لینک های دسترسی

Breaking News

پذیرش سالانهٔ پناهجویان در امریکا چهار برابر شد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده پذیرش سالانهٔ پناهجویان به امریکا را در سال جاری چهاربرابر افزایش داد.

آقای بایدن روز دوشنبه سوم می (۱۳ ثور) در بیانیه ای گفت: "من حداکثر سالانهٔ پذیرش پناهجویان در ایالات متحده را به ۶۲۵۰۰ نفر برای سال مالی جاری تغییر می‌دهم. "

او افزود که قصد دارد در سال مالی آینده این تعداد را به ۱۲۵ هزار افزایش دهد.

پیش از این دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا حد اکثر پذیرش سالانهٔ پناهجویان را ۱۵ هزار تعیین کرده بود.

این در حالی است که دو هفته پیش، قصر سفید اعلام کرد که حداکثر پذیرش پناهجویان را برای سال مالی جاری در حدود ۱۵ هزار حفظ خواهند کرد.

این اعلام که برخلاف تعهد آقای بایدن مبنی بر گسترش این برنامه بود، با واکنش‌های برخی از دموکرات‌ها و مدافعان مهاجرت قرار گرفت.

مقامات قصر سفید اذعان کردند که اعلامیه‌ای قبلی ناشی از انتقاد جمهوری خواهان از هجوم مهاجران در مرز جنوبی ایالات متحده بود. به گفته این مقامات پذیرش پناهجویان برای جایگاه امریکا در جهان حیاتی است.

آقای بایدن در بیانیه‌اش گفت که ممکن نتوانند امسال ۶۲۵۰۰ پناهجو را بپذیرند، اما افزود: "ما در حال تلاش برای جبران خسارت چهار سال گذشته استیم. مدتی طولانی را در برخواهد گرفت، اما کار در حال انجام است."

اندکی پس از اعلام رییس جمهور، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده گفت: "این در دی ان ای ما به عنوان یک ملت نهفته است که درهای خود را به روی پناهجویان بگشاییم و این برای منافع ملی ما مهم است که با افراد متقاضی این برنامه‌ها رفتار منصفانه، با وقار و محترمانه داشته باشیم. "

اریک شوارتز، رییس ریفوجیز انترنشنل (یک سازمان مستقل حقوق بشری) آن را "یک لحظه افتخار آفرین و تاریخی" خوانده و افزود: "در زمان نیاز جدی بشردوستانه، استقبال از پناهجویان نه تنها یک ضرورت اخلاقی است، بلکه امنیت ملی و اقتصاد ایالات متحده را تقویت کرده، جوامع ما را غنی ساخته و نشان می دهد که ما مایل استیم روی برخی از پیچیده ترین مشکلات جهان با دولت های دیگر یکجا کارکنیم. "

در همین حال کمیته مطالعات جمهوری خواهان که بزرگترین مجلس محافظه کار در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا است به این اقدام اعتراض کرده و بعضی قانونگذاران جمهوری خواه آنرا "تهدید مستقیم برای امنیت ملی و صحت عامه" امریکا خوانده اند.

XS
SM
MD
LG