لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن در آستانۀ تکمیل صد روز کاری؛ کدام وعده‌ها عملی شده است؟


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا هم در جریان کازار انتخابات ریاست جمهوری و هم در نخستین روز کاری‌اش فهرستی از کارها را اعلام کرد که در صد روز نخست کاری خود آن را انجام خواهد داد.

عمده‌ترین وعدۀ آقای بایدن مقابلۀ بی‌امان با همه‌گیری کروناویروس و تطبیق واکسین به صد میلیون نفر در امریکا در صد روز نخست کار وی بود و تا امروز دوشنبه ۲۶ اپریل (ششم ثور) که ۹۷مین روز ریاست جمهوری جو بایدن است، نزدیک به ۹۵ میلیون نفر به گونۀ کامل واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده و ۴۵ میلیون نفر دیگر نیز کم از کم یک دوز این واکسین را گرفته اند.

در بخش مهاجرت، آقای بایدن برخی محدودیت‌هایی را که از سوی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده وضع شده بود، لغو کرد. با اینحال برخی محدودیت‌های وضع شده در زمان حکومت آقای ترمپ برای جلوگیری از ورود پناهجویان در مرز امریکا-مکسیکو پابرجاست که مقام‌ها دلیل آن را جلوگیری از گسترش کروناویروس خوانده اند.

لغو ممانعت سفر شهروندان هشت کشور مسلمان، ایجاد اصلاحات در سیستم و قانون مهاجرت و قطع بودجه برای اعمار دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکسیکو که ابتکار دونالد ترمپ بود، از جمله وعده های آقای بایدن است که تا کنون عملی شده است.

آقای بایدن همچنان در ماه فبروری فرمان اجرایی را صادر کرد که بر اساس آن اعطای شهروندی برای کسانیکه کارت اقامت دایمی (گرین کارت) امریکا را دارند، سهل می‌شود. همچنان جلوگیری از اخراج صدها هزار پناهجویی که در کودکی به گونۀ غیر قانونی به ایالات متحده آورده شده اند یا هم در قلمرو ایالات متحده از مادرانی به دنیا آمده اند که به گونۀ غیرقانونی وارد امریکا شده و مدارک اقامت ندارند، از دیگر وعده‌های آقای بایدن است که عملی شده است.

ایجاد بورد نظارت بر عملکرد پولیس از دیگر وعده های آقای بایدن است که تا کنون عملی شده است. نظارت بر عملکرد پولیس پس از مرگ جورج فلوید و در اوج کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا به بحث داغ انتخاباتی مبدل شد.

ایالات متحده در زمان حکومت آقای ترمپ از سازمان جهانی صحت و پیمان جهانی اقلیم خارج شده بود، اما رییس جمهور بایدن بر اساس وعده‌ای که داده بود، دوباره امریکا را به این دو نهاد جهانی ملحق کرد.

دونالد ترمپ مالیات بر شرکت‌های بزرگ را به ۲۱درصد کاهش داده بود، اما آقای بایدن وعده سپرده است که آن را دوباره به ۲۸ درصد افزایش خواهد داد و هنوز سرگرم کار در این زمینه است.

سیاست خارجی

در بخش سیاست خارجی، پایان بخشیدن جنگ افغانستان و عدم دخالت امریکا در جنگ داخلی یمن از وعده های رییس جمهور جو بایدن بود.

رییس جمهور بایدن هفتۀ گذشته اعلام کرد که روند خروج حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی مستقر در افغانستان از اول می سال روان شروع شده و تا ۱۱ سپتمبر امسال تکمیل خواهد شد.

آقای بایدن همچنان اعلام کرد که حمایت ایالات متحده را از ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که بر ضد شورشیان حوثی در یمن می‌جنگند قطع می‌کند.

دفاع از حقوق بشر در محراق سیاست خارجی آقای بایدن قرار دارد و او از برخورد چین با مسلمانان اویغور و دموکراسی خواهان هانگ کانگ گرفته تا زندانی شدن الکسی ناوالنی، مخالف سیاسی و منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ابراز نگرانی کرده است.

آقای بایدن همچنان گفته است که روابط امریکا را با متحدانی چون کانادا و آلمان که در زمان حکومت آقای ترمپ شاهد فراز و فرودهایی بود، بهبود می‌بخشد.

رییس جمهور بایدن همچنان وعده سپرده است که اگر ایران به تمام تعهدات خود بر اساس توافقنامۀ هسته‌ای ۲۰۱۵ عمل کند، ایالات متحده به این توافق خواهد پیوست. دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۸ خروج ایالات متحده را از توافقنامۀ هسته‌ای ایران اعلام کرد و تعزیراتی را که بر اساس این توافق بر ایران لغو شده بود، از سرگرفت.

افزون بر این، آقای بایدن یک سلسله وعده‌های دیگر انتخاباتی خود را که بیشتر آن مربوط به سیاست داخلی ایالات متحده می‌شود، عملی کرده است و قرار است شرح آن را در خطابۀ خود که به تاریخ ۲۸ اپریل (هشت ثور) در کانگرس امریکا ایراد خواهد کرد، بازگو کند.

XS
SM
MD
LG