لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: در صورت حمله بر اوکراین، پوتین را تحریم می‌کنیم


جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۵ جنوری به روسیه هشدار داد که حمله بر اوکراین عواقب "شدید " و "بسیار بزرگ " برای این کشور - از جمله تحریم‌های شخصی علیه پوتین – را در پی خواهد داشت.

آقای بایدن که در جمع گروهی از کارفرمایان تشبثات کوچک در شهر واشنگتن صحبت می‌کرد، در پاسخ به خبرنگاران درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت که امریکا قصد ندارد نیروهای خود را به داخل خاک اوکراین وارد کند اما گفت اگر پوتین حرکتی بکند، پیامد‌های شدیدی به همراه خواهد داشت.

رییس جمهور ایالات متحده، حمله احتمالی روسیه به اوکراین را "بزرگترین تجاوز " از زمان جنگ جهانی دوم نامید و گفت "چنین اقدامی موجب تغییر در جهان خواهد شد. "

رییس جمهور امریکا گفت که تحریم‌های شخصی علیه پوتین، اگرچه اقدامی نادر است، اما می‌تواند به عنوان بخشی از تلاش هماهنگ ایالات متحده و متحدانش برای متقاعد کردن مسکو در نظر گرفته شود که هرگونه تجاوز جدید علیه اوکراین پیامد‌های سریع و سنگینی به همراه خواهد داشت.

روسیه روز چهارشنبه ۲۶ جنوری (ششم دلو) هشدار داد که اعمال تحریم ها علیه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور شخصاً به او آسیبی نمی‌رساند، بلکه از نظر سیاسی ویرانگر خواهد بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که چنین تحریم‌ها از نظر سیاسی دردناک نیستند، اما "ویرانگر" خواهند بود. او افزود که چنین تحریم‌ها به منزلۀ قطع روابط دپلوماتیک پنداشته خواهد شد.

رییس جمهوری امریکا همچنین با اشاره به تحرک نیروهای نظامی امریکا گفت که هرچند ۸۵۰۰ نیروی امریکا در حالت آماده‌باش اند، اما به گفتۀ وی قرار نیست این نیروها وارد خاک اوکراین شوند. او گفت که این تدابیر در قالب عملیات ناتو است، نه اینکه اقدام تنهای امریکا باشد.

با افزایش نگرانی غرب از حضور نظامیان روسی در مرز اوکراین و احتمال حملۀ روسیه بر آن کشور، ایالات متحده ۸۵۰۰ نظامی خود را در حال آماده باش قرار داده است تا در صورت ضرورت، به شرق اروپا اعزام شوند.

شماری از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده با ابراز نگرانی گفته اند که روسیه پلان حملۀ نظامی بر اوکراین را دارد، اتهامی که از سوی مقام‌های مسکو رد شده است.

اما روسیه از کشور‌های غربی از جمله ایالات متحده خواسته است تا اوکراین را به عضویت ناتو نپذیرد، شمار قوای خود را در اروپای مرکزی و شرقی کاهش بدهد و در صدد گسترش ناتو به کشور‌هایی نشود که در گذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند. اما این خواست‌های مسکو از سوی کشور‌های غربی از جمله امریکا رد شده است.

قبل از این، روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقۀ کریمیۀ اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد، اقدامی که با انتقاد کشور‌های غربی مواجه شد، اما تعزیرات ضعیف بر مسکو وضع شد.

از سوی دیگر در حالیکه نمایندگان چهار کشور در پاریس مصروف گفتگو و پیداکردن راه حلی برای تنش‌زدایی بین روسیه و غرب استند، روسیه از انجام تمرینات جدیدی در مرز با اوکراین خبر داده است.

وزارت دفاع روسیه گفته است که در مشق و تمرین نظامیان آن کشور افزون بر پرتاب اسلحۀ سنگین از جت‌های جنگی و بم افگن، سیستم های دافع هوا و ضد طیاره و کشتی‌های جنگی در بحیرۀ سیاه و کسپین نیز کار گرفته شده است.

افزون بر آن، روسیه تجیهزات و جت‌های جنگی بیشتری را به بلاروس و شمال اوکراین برای آنچه که روسیه تمرینات مشترک نظامی در ماه آینده خوانده است، فرستاده است.

اوکراین می‌گوید که روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی را در نزدیکی مرز با این کشور مستقر کرده است و تلاش دارد وحشت ایجاد کند. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که مسکو هنوز نیروی کافی برای یک حمله گسترده را جمع آوری نکرده است، اما این بدان معنا نیست که بعدا نمی تواند این کار را انجام دهد.

روسیه می‌گوید که این بحران ناشی از اقدامات ناتو و ایالات متحده است و خواستار تضمین‌های امنیتی از غرب، از جمله وعده ناتو برای عدم پذیرش اوکراین به صفت عضو این پیمان است. مسکو اوکراین را به عنوان حایل بین روسیه و کشورهای ناتو می‌بیند.

XS
SM
MD
LG