لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه: کنفرانس استانبول به تاریخ ۲۴ اپریل برگزار می‌شود؛ طالبان: اشتراک نمی‌کنیم


وزارت خارجهٔ ترکیه می‌گوید که کنفرانس صلح افغانستان از تاریخ ۲۴ اپریل تا چهارم ماه می در استانبول برگزار می‌شود.

در اعلامیهٔ مشترک ترکیه، قطر و ملل متحد آمده است که این کنفرانس همه‌شمول بوده و به سطح بلند میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان راه اندازی خواهد شد.

اما گروه طالبان گفته است که در صورت عدم خروج سربازان خارجی، این گروه در هیچ کنفرانسی اشتراک نخواهد کرد.

محمد نعیم، یکی از سخنگویان گروه طالبان در صفحهٔ تویترش نوشته است تا زمانیکه همه نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند این گروه "در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم گیری می‌شود، اشتراک نخواهد کرد."

در اعلامیهٔ مشترک ترکیه، قطر و ملل متحد آمده است که برگزارکنندگان این کنفرانس - ترکیه، قطر و ملل متحد- به حمایت از افغانستان آزاد، مستقل و متحد متعهد اند.

وزارت خارجهٔ ترکیه گفته است که هدف کنفرانس استانبول پیرامون روند صلح افغانستان تسریع و تکمیل مذاکرات جاری بین الافغانی دوحه است.

اعلامیه حاکی است که اشتراک در این کنفرانس و اجندای آن منوط به مشورهٔ‌ گسترده با طرف‌های افغان است.

این کنفرانس بر چگونگی کمک در مذاکرات و رسیدن طرفین به مجموعهٔ از اصول بنیادی مشترک تمرکز می‌کند: اصولی که بازتاب‌دهندهٔ یک دیدگاهی متفق برای آینده افغانستان و یک نقشهٔ راه برای توافق سیاسی آینده و ختم جنگ است.

وزارت خارجهٔ ترکیه گفته است که انتظار دارد که این کنفرانس یک فرصت با اهمیت را برای تمامی شرکا جهت تصریح مجدد حمایت از مردم افغانستان و مسیر آنان به سوی صلح، ثبات و رفاه همه‌ شمول، فراهم کند.

این در حالی است که دولت افغانستان طرحی را برای پیشکش در این نشست آماده کرده که شامل نقشهٔ راهی برای مصالحه و ایجاد حکومت صلح می‌شود، اما بر اساس گزارش‌ها، مشکلاتی در خصوص این طرح میان شورای عالی مصالحه و ریاست جمهوری به میان آمده است.

با وجود آنکه شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان از نهایی شدن مسودهٔ طرح صلح جمهوری افغانستان و تسلیمی آن به رییس این شورا خبر داده بود، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری بر این طرح انتقاد کرده و گفته است که قابل ارایه به نشست ترکیه نیست.

با آنهم شورای عالی مصالحهٔ ملی گفته است که در روز‌های آینده در مورد این طرح تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در یک تویت نوشته است که قرار است با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده صحبت تلیفونی داشته باشد، اما او در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

درهمین حال جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید طالبان در مذاکرات جدی نیستند و توافق بین طالبان و ایالات متحده بدون حضور حکومت افغانستان یک اشتباهی از جانب حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده بود.

آقای بولتن به صدای امریکا گفت که گروه طالبان همواره توافقنامهٔ دوحه را نقض کرده و اداره جو بایدن، رییس جمهور امریکا با یک ضرب الاجل رو به رو است و اگر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند، طالبان هیچ انگیزه‌ای برای مذاکره نخواهند داشت.

آقای بولتن افزود که هیچ تغییری در ایدیالوژی طالبان ایجاد نشده و افزود که به همین دلیل به نفع امریکا است که مطمین شود تا طالبان دوباره قدرت را در افغانستان به دست نگیرند.

در مورد کنفرانس استانبول، آقای بولتن گفت که کنفرانس‌های بین المللی توجه رسانه‌ها را جلب می‌کند، اما چون اکثر کشور‌ها بر منافع خود فکر می‌کنند، نتیجهٔ مطلوب نخواهد داشت.

خروج قوا

واشنگتن پوست در یک گزارش تازه به نقل از مقامات آگاه گفته است که آقای بایدن نیروهای امریکایی را به تاریخ ۱۱ سپتمبر از افغانستان بیرون می‌کند.

در گزارش گفته شده است که انتظار می‌رود آقای بایدن به زودی این موضوع را اعلام کند.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده برای مشوره با متحدین ناتو در مورد حضور نظامی این کشور در افغانستان به بروکسل رفته است.

بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ ایالات متحده، لوید آستن، وزیر دفاع امریکا نیز در این سفر با او خواهد پیوست.

XS
SM
MD
LG