لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال مک‌کانویل: خروج قوا از افغانستان تا اول می امکان پذیر است


در حالی که فقط سه هفته‌ دیگر به ضرب الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باقی مانده است، جنرال جیمز مک‌کانویل، لوی درستیز اردوی امریکا می‌گوید که خروج قوا در این مدت امکان پذیر است.

جنرال مک‌کانویل به برنامه زندهٔ واشنگتن پوست گفت با وجود آنکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده تا اکنون در این مورد تصمیم نگرفته است "قوماندانان در ساحه (افغانستان) باید برای شرایط غیرمترقبه برنامه داشته باشند و این برنامه را داریم".

جنرال مک‌کانویل گفته است که قوماندانان نظامی امریکا باید در موقعیتی باشند که بتوانند به مقامات ارشد حکومتی در زمینهٔ لوژستیک خروج کامل از افغانستان مشورت بدهند.

ابراز آمادگی برای خروج از افغانستان تا اول ماه می در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور امریکا گفته بود که شاید اجرای این برنامه در تاریخ تعیین‌شده، به دلایل فنی دشوار باشد.

خروج سربازان امریکایی از افغانستان به تاریخ اول ماه می، بخشی از توافقنامه‌ای است که میان امریکا و طالبان در دوحه امضا شد.

در آن زمان، دونالد ترمپ رییس جمهور امریکا بود، اما از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رییس جمهور امریکا، اجرای این طرح در زمان تعیین‌شده با شک و تردید همراه بوده است.

در حالی که حدود سه هفته به این مهلت باقی مانده، قصر سفید هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده است.

این در حالی است که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا و لوید آستن، وزیر دفاع این کشور برای دیدار و گفتگو با کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) راهی بروکسل می‌شوند.

ناتو نیز گفته است که همزمان با نیروهای امریکایی داخل افغانستان شده بودند و در مشوره با متحدین خویش افغانستان را ترک خواهند کرد.

گروه طالبان هشدار داده اند که هر گونه تاخیر در خروج سربازان امریکایی از افغانستان منجر به افزایش خشونت‌ها خواهد شد.

در این حال، مشاور شورای امنیت ملی این افغانستان گفته است که با بیرون شدن این نیروها، بار دیگر افغانستان به جنگ‌های داخلی برخواهد گشت.

حمد الله محب، به تاریخ ۲۷ مارچ (هفتم حمل) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "پیش از این نیز این موضوع را مطرح کرده‌‍‌ام که اگر نیروهای خارجی (از افغانستان) بیرون می‌شوند و ما به طرف صلح نرویم، خطر این است که ما به جنگ داخلی بر‌گردیم."

XS
SM
MD
LG