لینک های دسترسی

Breaking News

خروج قوا در ماه می از افغانستان دشوار خواهد بود – قصر سفید


قصر سفید می‌گوید که به دلیل موضوعات لوژستیکی خروج نیروهای امریکایی در تاریخ اول ماه می از افغانستان دشوار خواهد بود.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید ناوقت دوشنبه پنجم اپریل (۱۶ حمل) به خبرنگاران گفت که پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا نیز در مورد این مشکلات سخن زده بود.

خانم ساکی افزود: "عملی‌شدن تاریخ اول ماه می برای خروج کامل، به دلایل مسایل لوژستیکی بسیار دشوار خواهد بود. ما ادامه می‌دهیم و او (جو بایدن) نیز به مشورۀ داخلی با تیم امنیت ملی، مشاوران و همکاران و متحدان خود ادامه می‌دهد."

سخنگوی قصر سفید همچنان گفت که رییس جمهور امریکا در حال تصمیم‌گیری در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و موضوعات سیاست خارجی، و سیاست ملی این کشور است و برای تصمیم‌گیری درست به وقت بیشتر نیاز است.

بر اساس توافقنامۀ امریکا-طالبان، تمام قوای خارجی باید تا اول می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۲۵ مارچ (پنجم حمل) در قصر سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که قصد ندارد نیروهای امریکایی برای مدت طولانی در افغانستان باقی بماند.

آقای بایدن یک بار دیگر تصریح کرد که بنابر "مشکلات تکتیکی" دشوار است که تا تاریخ اول ماه می این تعداد نیروها از افغانستان بیرون شوند.

رییس جمهور بایدن گفت که او و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده مصروف ملاقات با متحدین امریکا که در افغانستان نیرو دارند، استند و گفت: "اگر از آنجا بیرون شویم به گونه مصوون و منظم بیرون خواهیم شد".

به تازگی نهادهای استخباراتی ایالات متحده نیز به حکومت به رهبری جوبایدن گفته اند که اگر پیش از خروج سربازان امریکایی از افغانستان، یک توافق تقسیم قدرت میان جناح‌های درگیر در آن کشور صورت نگیرد، در دو یا سه سال طالبان ممکن اکثر مناطق افغانستان را تصرف کنند.

پیش از این حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور گفته بود که با خروج شتابزدۀ نیروهای خارجی از افغانستان، بار دیگر این کشور به جنگ‌های داخلی برخواهد گشت.

XS
SM
MD
LG