لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: مذاکرات هسته‌ای با ایران نمی‌تواند تا زمان نامحدود ادامه یابد


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که گفتگوهای هسته‌ای با ایران نمی‌تواند تا زمان نامحدود ادامه داشته باشد اما افزود که ایالات متحده برای ادامه مذاکرات "کاملاً آماده " است.

آقای بلینکن روز پنجشنبه ۲۹ جولای (هفتم اسد) در جریان سفرش در کویت گفت: "ما به دپلوماسی متعهد استیم، اما این روند نمی تواند به طور نامحدود ادامه یابد. "

وزیر خارجهٔ ایالات متحده افزود: "می‌خواهیم بدانیم که ایران برای انجام دادن چه کاری آماده است یا آماده انجام کدام کار نیست و ما برای بازگشت به ویانا به منظور ادامه مذاکرات کاملا آماده ایم. "

ایران و ایالات متحده برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای مصروف مذاکرات غیرمستقیم اند؛ توافقنامه‌ای که بر اساس آن در بدل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تعزیرات وضع شدۀ بین المللی بر این کشور رفع شده بود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

آقای بلینکن همچنین انتقاد آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران را مبنی بر مقصر دانستن امریکا برای توقف مذاکرات هسته‌ای رد کرد و گفت که ایالات متحده "حسن نیت و تمایل به بازگشت به توافق‌ هسته‌ای" را به وضوع نشان داده است.

ایران این ادعا را رد کرده و اصرار دارد که چون ابتدا حکومت ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خارج شد، برای احیای این توافق، باید ابتدا امریکا تعزیرات وضع شده از سوی آقای ترمپ را لغو کند.

آیت الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۸ جولای ایالات متحده را "لجباز" خطاب کرده و گفت که واشنگتن سبب توقف گفتگوهای هسته‌ای در ویانا شده است. او افزود: "امریکایی‌ها در این مذاکرات، بر سر موضع عنادآمیز خود محکم ایستادند و یک قدم هم جلو نیامدند. "

دولت حسن روحانی، رییس جمهور ایران در ماه اپریل مذاکرات را برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی آغاز کرد، اما اکنون به نظر می‌رسد که دستیابی به یک توافق تا آغاز کار ابراهیم رییسی، رییس جمهور منتخب جدید ایران امکان پذیر نباشد.

آقای رییسی یک محافظه کار تندرو است که به شدت به امریکا بی اعتماد است و بارها رییس جمهور روحانی را به خاطر امضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به باد انتقاد گرفته است.

XS
SM
MD
LG