لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار قدرت‌های اروپایی به ایران


قدرت های اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای ایران روز چهارشنبه ۱۴ اپریل (۲۵حمل) به تهران هشدار دادند كه غنی سازی یورانیم با خلوص ۶۰ درصد و نصب ۱۰۰۰ سانترفیوژ دیگر در تاسیسات هسته‌ای نطنز مغایر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

گفتگوها بین قدرت‌های جهانی، ایران و ایالات متحده قرار است روز پنجشنبه در ویانا از سر گرفته شود، اما بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیهٔ مشترک گفته اند که تصمیم تهران برای غنی سازی ۶۰ درصد به دلایل غیرنظامی معتبر نبوده و گام مهمی در تولید سلاح هسته‌ای می‌باشد.

در بیانیهٔ مشترک آمده است: " اعلامیه‌های ایران تاسف آور است، به ویژه زمانی که همه اشتراک کنندگان توافق هسته‌ای و ایالات متحده مباحث اساسی را با هدف یافتن یک راه حل سریع دپلوماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای آغاز کرده اند."

ایران در واکنش به انفجار اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز که به گفته مقامات تلفات انسانی و آلودگی رادیواکتیف به همراه نداشت، اعلام کرد که غنی سازی یورانیم را تا خلوص ۶۰ در صد بلند می‌برد.

در بیانیهٔ سه کشور اروپایی آمده است: "با توجه به تحولات اخیر، ما همه اقدامات تشدیدی توسط هر عضو (مذاکرات) را رد می كنیم و از ایران می‌خواهیم كه روند دپلوماتیک را بیش از پیش پیچیده نكند."

در همین حال حسن روحانی، رییس جمهور ایران امروز چهار شنبه گفت که تصمیم کشورش برای غنی سازی یورانیم تا خلوص ۶۰ در صد "اولین گام" در پاسخ به خرابکاری اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز است.

آقای روحانی علاوه کرد که غنی سازی یورانیم و نصب سانترفیوژهای پیشرفتهٔ IR-6به عوض سانترفیوژهای نسل اول IR-1 که در انفجار اخیر تخریب شده اند "پاسخی به شرارت‌ها" می‌باشد.

در توافقنامهٔ هسته‌ای ایران آمده است که این کشور فقط می‌تواند یورانیم را تا خلوص ۳.۶۷ در صد با به کار گیری نسل اول دستگاه‌هایIR-1 غنی کند و تنها از همین سانترفیوژها در تاسیسات نطنز استفاده کند.

عربستان سعودی نیز روز چهارشنبه گفت که نگران تصمیم ایران برای غنی سازی یورانیم است و افزود که چنین اقدامی را نمی‌توان بخشی از یک برنامهٔ هسته‌ای صلح آمیز دانست.

وزارت خارجهٔ عربستان در بیانیه‌ای از ایران خواسته تا از تشدد اجتناب کرده و به گونهٔ جدی در گفتگو با قدرت های جهانی برای احیای مجدد توافق هسته‌ای اشتراک کند.

در اوایل هفتهٔ جاری انفجاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز در نزدیک تهران رخ داد که ایران آن را مرتبط با "تروریزم" دانسته و اسراییل را به انجام آن متهم کرد و هشدار داد که "در زمان مناسب" انتقام آن را خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG