لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: در حدود ۳۰۰ میلیون دالر اضافی به افغانستان کمک می‌کنیم


وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که بر علاوه سایرمعاونت‌ها، این کشور در حدود ۳۰۰ میلیون دالر بیشتر با افغانستان کمک خواهد کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز ۲۱ اپریل (اول ثور) این کمک را تایید کرده گفت که با کانگرس ایالات متحده کار جریان دارد تا این کمک‌ها امسال به افغانستان فراهم شود.

او در یک تویت نوشته است: "ما در حدود ۳۰۰ میلیون دالر اضافی معاونت‌های ملکی را از وزارت خارجه و ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی به افغانستان فراهم خواهیم کرد."

آقای بلینکن افزوده است که این کمک‌ها بر حفظ و توسعهٔ دست آورد های ۲۰ سالهٔ افغانستان تمرکز خواهد داشت تا دسترسی شهروندان افغانستان به خدمات لازمی بهبود یابد، رشد اقتصادی ترویج شود، با فساد و تجارت مواد مخدر مبارزه شود و خدمات معارف و صحت بهبود یابد.

او گفته است که اهداف دیگر این کمک‌ها، حمایت از ظرفیت‌سازی زنان، تقویت میکانیزم حل تنش‌ها و نیرومند ساختن جامعهٔ مدنی و رسانه‌های آزاد افغانستان است.

او همچنان افزود کمک های که در ماه نومبر سال ۲۰۲۰ به افغانستان تعهد شده بود و قرار بود در آینده در دسترس افغانستان قرار بگیرد، اکنون قابل دسترس خواهد شد تا حمایت امریکا را از مردم افغانستان نشان دهد.

با آنهم، جزییات بیشتری در مورد این کمک‌های جدید ارایه نشده است.

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده در جریان اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا ماه سپتمبر گفت که کمک‌های امریکا با افغانستان ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که حکومت افغانستان گفته است این کشور برای مبارزه با طالبان، شورش‌گری و مواد مخدر، به حضور فزیکی سربازان امریکایی نه بلکه به حمایت مالی این کشور نیاز دارد.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان چندی پیش در گفتگویی با انستیتیوت هادسن در واشنگتن گفت: "ما دیگر مشکلی در زمینهٔ قابلیت نداریم؛ مشکل ما حالا مالی است. آنچه که لازم است تضمین شود، این است که می‌توانیم نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را حفظ کنیم. آیا دولت افغانستان می‌تواند با منابع خودش این کار را انجام بدهد؟ نه."

آقای محب گفت که پیشنهاد دولت افغانستان به ادارهٔ آقای بایدن همین است که به کمک مالی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای مدت بیشتری ادامه بدهد.

XS
SM
MD
LG