لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بایدن به طالبان و واکنش این گروه به خروج قوا


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده پس از اعلام تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به گروه طالبان هشدار داد که در این جریان در فکر انجام حملات بر این نیروها نباشد در غیر آن با پاسخ جدی مواجه خواهند شد.

آقای بایدن دیروز گفت: "طالبان باید بدانند اگر آنان در زمانی که خارج می‌شویم بر ما حمله کنند، از خود و شرکای خود با تمام ابزاری که در درسترس داریم دفاع خواهیم کرد."

ایالات متحده سال گذشته با گروه طالبان توافقنامهٔ را امضا کرد که بر اساس آن باید تمامی نیروهای امریکایی تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند.

اما بر اساس تصمیم رییس جمهور بایدن، روند خروج این نیروها به تاریخ اول ماه می آغاز شده و پیش از ۱۱ سپتمبر تکمیل خواهد شد؛ تصمیمی که گروه طالبان آنرا نقض توافقنامهٔ دوحه خوانده اند.

گروه طالبان با نشر اعلامیهٔ گفته اند که این تاخیر چندین ماههٔ خروج نیروها از افغانستان نقض واضح توافقنامهٔ دوحه بوده و خلاف تعهدات آن است.

این گروه از کشورها و سازمان‌های حاضر در زمان امضای توافقنامه خواسته است بر امریکا فشار بیاورند تا تمامی نیروها تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند.

گروه طالبان همچنان گفته اند که این امر عواقبی را در قبال خواهد داشت که مسوول آن ایالات متحده خواهد بود.

این در حالی است که ناتو نیز گفته است از آنجایی که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد، نیروهای بین المللی روند خروج شان را در مدت چند ماه تکمیل خواهند کرد، اما اگر طالبان در این مدت بر نیروهای بین المللی حمله کنند با پاسخ قوی مواجه خواهند شد.

تداوم مذاکرات

انتظار می‌رود که کنفرانس صلح افغانستان به تاریخ ۲۴ اپریل در استانبول برگزار شود، با وجود آنکه حکومت افغانستان برای اشتراک در آن اظهار آمادگی کرده است، گروه طالبان گفته اند که پیش از خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان در هیچ گونه کنفرانسی اشتراک نخواهند کرد.

این گروه پیش از این گفته بودند که اگر رییس جمهور افغانستان استعفا کند و قدرت را به یک حکومت موقف بسپارد، حاضر به مذاکرات خواهند شد.

شیر محمد عباس ستانکزی در یک نشست خبری به تاریخ ۲۹ جنوری (۱۰ دلو) در مسکو گفت: "امروز اگر اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که استعفا می‌کند و برای صلح قربانی می‌دهد ما حاضر استیم به مذاکره برای حکومت جدید… به همین دلیل هم مذاکره می‌کنیم."

آقای غنی به تازگی پیشنهاد کرده است که اگر طالبان بپذیرند، حاضر است پیش از تکمیل دورهٔ ریاست‌اش انتخابات را راه اندازی کند.

او گفته است که حتا حاضر است در این انتخابات اشتراک نکند.

تشکیل نظام

گروه طالبان در اعلامیهٔ امروزی بر ایجاد "نظام خالص اسلامی" تاکید ورزیده و گفته است که از آن منصرف نخواهند شد.

این در حالی است که امریکا، روسیه، چین و پاکستان در ماه مارچ در یک اعلامیهٔ مشترک با روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی طالبان اظهار مخالفت کردند.

در اعلامیه آمده است: "همانگونه که در فیصله‌نامه ۲۵۱۳ (۲۰۲۰) شورای امنیت ملل متحد بیان شده است، ما از احیای مجدد امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم و از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحهٔ ملی این کشور می‌خواهیم تا به گونهٔ‌ علنی با همتایان طالبان شان پیرامون یک راه حل از طریق مذاکرات تعامل کنند."

حکومت افغانستان می‌گوید که نظام این کشور اسلامی بوده و بر تداوم جمهوریت تاکید دارد، ولی برای آوردن تعدیلات در قانون اساسی آمادهٔ بحث است.

اما عبدالحکیم حقانی، رییس هیات مذاکراتی گروه طالبان در نشست مسکو گفت که بدون نظام اسلامی در مقابل هر نظام دیگر خواهند جنگید.

XS
SM
MD
LG