لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: روابط نظامی 'روبه رشد و خطرناک' روسیه-کوریای شمالی مایهٔ نگرانی جهان است


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در پی گزارش‌هایی مبنی بر انتقال تسلیحات از کوریای شمالی به روسیه، همکاری نظامی "روبه رشد و خطرناک" بین کوریای شمالی و روسیه را محکوم کرد.

بلینکن روز پنجشنبه نهم نومبر (۱۸ عقرب) پس از دیدار با پارک جن، وزیر خارجهٔ کوریای جنوبی در یک کنفرانس خبر در سیول، پایتخت این کشور گفت: "این موضوع برای هر دوی ما (امریکا و کوریای جنوبی) و همچنین کشورهای دیگر در سراسر جهان مایه نگرانی عمیق است."

ادارهٔ استخبارات کوریای جنوبی به این باور است که کوریای شمالی بیش از یک میلیون گلوله توپ را به روسیه ارسال کرده تا در جنگ بر ضد اوکراین استفاده کند، که به گفتهٔ این اداره، مصارف جنگی دو ماهه روسیه را تامین می‌کند.

بلینکن بدون ارایه جزییات گفت که روسیه در ازای این کمک، "فناوری و حمایت" از برنامه‌های نظامی را برای کوریایی شمالی فراهم می‌کند.

وزیر خارجهٔ امریکا گفت: "ما نگرانی های واقعی در مورد هرگونه حمایت از برنامه‌های میزایل‌های بالستیک، فناوری هسته‌ای و ظرفیت پرتاب فضایی کوریای شمالی داریم."

رهبر کوریای شمالی در اواسط ماه سپتمبر سال روان میلادی وارد روسیه شد و مورد پذیرایی گرم ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، قرار گرفت. کیم جونگ اون در دیدار با پوتین در مورد مسایل نظامی، جنگ در اوکراین و تقویت همکاری‌ میان دو کشور گفتگو کرد.

بر اساس گزارش‌ها، رهبران مسکو و پیونگ یانگ ممکن در مورد ارسال اسلحه از کوریای شمالی به روسیه صحبت کرده باشند، تسلیحاتی که به گفتهٔ مقامات ایالات متحده، مسکو ممکن از آن برای هدف قرار دادن زیربناهای غیرنظامی اوکراین استفاده کند. اما کوریای شمالی و مسکو، هردو، چنین ادعاها را رد می‌کنند.

بلینکن گفت که ایالات متحده، کوریای جنوبی و سایر کشورها به تلاش‌ها برای "شناسایی، افشا و مقابله" با معاملات نظامی روسیه و کوریای شمالی، از جمله با تشدید فشار در شورای امنیت سازمان ملل، ادامه خواهد داد.

در دیدار ماه سپتمبر با کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی در روسیه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به نظر می رسد تایید کرده است که مسکو به پیونگ یانگ در ساخت ماهواره کمک می کند - اگرچه پوتین اذعان کرد که "محدودیت‌های خاص" ممکن است چنین همکاری‌ها را پیچیده کند.

کوریای شمالی در سال جاری دو بار اقدام به پرتاب ماهوارهٔ جاسوسی نظامی کرده، اما هر دو بار با شکست مواجه شده است. مقامات کوریای جنوبی انتظار دارند که پیونگ یانگ، پس از کمک روسیه، ممکن در اواخر ماه جاری دوباره به پرتاب چنین ماهواره‌ای تلاش کند.

برخی از تحلیلگران نگرانند که حمایت روسیه از برنامه هسته‌ای کوریای شمالی ممکن به گونهٔ خطرناک‌تری گسترش یابد.

سیگرید هکر، کارشناس هسته‌ای امریکایی که از سایت‌های هسته‌ای کوریای شمالی بازدید کرده، اخیراً ابراز نگرانی کرده است که مسکو می‌تواند مواد فسیل (مواد کلیدی برای تهیه تسلیحات هسته‌ای) را برای کوریای شمالی فراهم کند و تعهد کیم مبنی بر افزایش تصاعدی تولید تسلیحات هسته‌ای را به حقیقت مبدل کند.

باوجودیکه روسیه و کوریای شمالی هردو ارسال تسلیحات از پیونگ یانگ برای استفاده در اوکراین را رد کرده اند، اما تصاویر ماهواره‌ای محموله‌های مکرری را نشان می‌دهد که از بنادر کوریای شمالی وارد روسیه شده و به دیپوهای مهمات روسیه در ۲۰۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین می‌روند.

مشخص نیست که ایالات متحده و متحدانش چه کاری می‌توانند برای توقف چنین فعالیتی انجام دهند. تقریباً همه معاملات تسلیحاتی با کوریای شمالی بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ تصویب شد، ممنوع شده است.

روسیه زمانی از این قطعنامه‌ها حمایت می‌کرد، اما اکنون می‌گوید که این قطعنامه‌ها منقضی شده اند و با تحریم‌های بیشتر علیه کوریای شمالی مخالف است. مسکو می‌گوید که ایالات متحده باید نخستین گام را در هر فرآیندی که منجر به خلع سلاح هسته‌ای شود، بردارد.

بلینکن در جریان سفرش به سیول، با یون سوک یول، رییس جمهور کوریای جنوبی نیز دیدار کرد. بر اساس گزارش وزارت خارجه ایالات متحده، بلینکن و یون "متعهد به ادامه همکاری نزدیک در زمینه بازدارندگی گسترده" شدند.

از زمانیکه یون در سال گذشته قدرت را در کوریای جنوبی در دست گرفت، واشنگتن و سیول همکاری‌های دفاعی خود را گسترش داده اند تا پیام جدی را به کوریای شمالی ارسال کنند و از تعهد دفاعی امریکا به کوریای جنوبی اطمینان دهند.

بلینکن روز پنجشنبه تاکید کرد که تلاش‌های بازدارنده مشترک امریکا و کوریای جنوبی با ادامه همکاری نظامی کوریای شمالی و روسیه تقویت خواهند شد.

گروه

XS
SM
MD
LG